- Jag skrev även om mina känslor och lade upp bilder från mina tidigare upplevelser vilket berörde mina vänner som då delade vidare till sina vänner, som i sin tur delade vidare till sina... Till slut nådde gruppen 1000 medlemmar, fortsätter han.
Konsten att nå ut till sin målgrupp
För att uppnå denna spridning tror Kristian att det krävs kvalité och tydlighet. Om detta saknas slösar du bara människors tid och de kan istället se dina uppdateringar som spam.
- Du måste vara tydlig och ha ett budskap och syfte i det du skriver. Att kommunicera ärligt och från hjärtat om konkreta saker tror jag är viktigt för att nå fram, tipsar han.
Men det handlar inte bara om att vara tydlig med vad man skriver och leverera kvalité, utan Kristian är noga med att poängtera vikten av att fundera över vem det är som du skriver för. Om du inte skriver vad målgruppen är intresserade av spelar det ingen roll om det är bra skrivet.
- Välgörenhetsprojekt är extra känsliga och då är det extra viktigt att skriva ut vad det är som målgruppen vill veta. Många organisationer är stora och slutna vilket gör att människor känner sig otrygga med var deras pengar hamnar. Ett tips kan därför vara att lägga ut bilder och berätta om vad pengarna går till – det har i alla fall jag gjort, förklarar Kristian.
Genomförandet
Utöver att nå ut till sin målgrupp gäller det också att man har rätt medel för vad man vill göra. Når man ut till många men inte har en strategi eller plan för hur projektet ska genomföras kan det bli svårt att lyckas.
- Inget projekt är det andra likt. En del klarar sig med ett vanligt konto, men om det är ett större projekt kanske det är bättre med ett 90-konto och att starta en organisation, detta då bidragspersonerna får en avdragsrätt på pengarna som de skänker till ditt konto. Det viktigaste är dock att du inte blir någon belastning om du väljer att bedriva välgörenhet. Du ska bara ge, inte ta eller kräva, avslutar Kristian.