Efter lunch passar det bättre, nästa vecka är perfekt för att börja träna, jag måste nog läsa om det dykt upp en nyhet på SVD, kanske har jag e-post i inkorgen.

Du känner säkert igen det. Vi kan kalla den "sen-metoden" (Kallas även att prokrastinera eller uppskjutarbeteende.). Det är ovanan att skjuta upp sina uppgifter till sista möjliga stund. Att skjuta upp en uppgift leder sällan till ett bättre resultat och samtidigt är nackdelarna många. Självförtroendet sjunker, inget tycks bli gjort och det leder till onödig stress och jobbiga skuldkänslor.

Varför skjuter vi på saker vi ska göra?

Sen-metoden är kanske den största anledningen till att människor misslyckas eller inte når upp till de resultat de hade hoppats på, både privat och i karriären. Varför tillämpar människor detta sätt att tänka, för alla gör det till och från i olika grader? Handlar det om lathet? Nej, jag vill inte tro det. Jag tror inte någon är lat, bara inte tillräckligt motiverad. Vinsten av att göra det direkt känns mindre betydande än förlusten av att skjuta upp det.

Det finns flera anledningar och många gånger känner man kanske inte ens till dem själv. Det kan vara rädslan för att misslyckas, dåligt självförtroende eller koncentrationssvårigheter. Det kan vara rädslan för att bli ensam eller önskan av närhet - ”om jag inte gör uppgiften så kommer någon att hjälpa mig”.

Perfektionism är också vanligt hos människor som ofta prokrastinerar. Man får känslan av att man inte kan leva upp till sina egna högt satta förväntningar. Att skjuta på uppgiften garanterar misslyckande men perfektionisten kan ändå behålla tron av att han eller hon kunde ha utfört ett perfekt jobb.

Lösningar för att få bort sen-metod-ovanan:

  • Du ”måste” inte göra något
    Vissa saker är väldigt viktiga i livet men ingen kan någonsin tvinga dig att göra något. Självklart kan följderna av ditt agerande leda till svåra konsekvenser men det är alltid ditt val. Tänk istället att du väljer att göra det! Det tar bort det negativa motstånd som annars kan uppstå om du känner att du ”måste” göra det. Att välja att göra något känns mycket roligare än tanken på att man måste göra det.
  • Målsättning
    Varför ska du göra uppgiften? Det finns alltid en belöning; det kan vara beröm, pengar eller bara en härlig känsla av att ha utfört en uppgift.
  • Sluta tänk, bara gör det!
    Att sitta och fundera hjälper inte. Tänk på Nike-reklamen: ”Just do it”
  • Tänk att du bara ska börja uppgiften
    Att tänka på hela uppgiften och alla steg som ska göras kan få uppgiften att kännas för stor. Tänk bara på att du ska börja uppgiften, inte längre och fokusera på det du gör nu. Oftast när man väl börjar med uppgiften så märker man att det inte var så jobbigt, kanske till och med ganska roligt. Det är många gånger bara tanken på allt som ska göras som ställer till det. När du väl är igång så rinner tiden iväg och rätt var det är så är du klar med uppgiften. Ett bra sätt kan också vara att dela upp din uppgift i 30 minuters block och sedan ge dig själv en belöning. Hur tråkig, svår eller krävande en uppgift än är, så klarar man alltid att stå ut en halvtimme om man har en belöning som väntar.
  • Det är mänskligt att göra fel – Ingen är perfekt
    Att göra fel är mänskligt och ingen eller inget är perfekt. Jag tror inte du kan komma på något som är 100 % perfekt, så det behöver du inte heller vara. Dessutom, vad är det värsta som kan hända om du gör ett misstag?

Vad du vinner på att agera direkt

När man gjort en uppgift klar så ökar självförtroendet, man känner sig meningsfull för att man har presterat något. Den känslan slår kanske det mesta här i livet. Det är så man kan hamna i ett ”flow”, där allt tycks gå din väg. Du gör uppgift efter uppgift och allt blir bra.

Ibland hör jag: ”Jag har inte inspiration just nu.” Inspiration är inget man får utan något som man själv, när man vill, kan skapa. Det gör man enklast på ett sätt; att dyka på sin uppgift!

Människor som lyckas bra kommer inte med ursäkter. De gör sin uppgift och de gör den fortast möjligt. Allt du ska göra, gör det nu! Det handlar om att sätta upp detta som en grundregel. Gör det till en vana. ”Just do it!”

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
Anton P
2011-04-02 17:12
rätt bra
Lena Nordin-Andersson
2008-03-09 14:30
Jag skulle bara vilja lägga till ett tips, som jag själv har använt mig av på senare tid... är det en uppgift som egentligen bara tar, säg ca 10 minuter - gör det direkt. Enkla saker som t.ex. tanka bilen, svänga in till affären och köpa mjölk, ringa ett samtal, plocka undan dokument på skrivbordet. Varje gång jag tvekar funderar jag numer på hur lång tid det tar att genomföra - mindre än 10 minuter - gör det direkt.


Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.