Om du har en idé som du vill satsa på men inte riktigt vågar ta steget är det enligt Jennifer viktigt att du gör en marknadsundersökning för att se om du har en hållbar företagsidé. Glöm inte se om du är ensam eller vilka konkurrenter du i så fall har och vad det är de gör som du kan göra ännu bättre.
- Växa med ansvar är väldigt viktigt och att anställa rätt anställda som kan gagna företaget med idéer och tips är absolut en vinst för dig! Som företagare är det viktigaste i att rekrytera anställda att man är tydlig med vad man förväntar sig och går på sin magkänsla. Som tjänsteföretag är det svårt att växa utan anställda fortsätter Jennifer Lind med eftertryck.
Att anställa eller inte anställa är en fråga som många småföretagare ständigt gruvar på. Det finns många olika anledningar till att vilja expandera.
- För mig handlade det om att vilja växa som företag och att kunna tillgodose en bra städservice, säger Jennifer
Det är självklart viktigt att ha någonting som motiverar en till att fortsätta, tilläger Jennifer Lind för annars är saker helt meningslösa. Hon tycker om det kreativa med att sitt driva företag är att hitta nya vägar och utmaningar i en bransch som varit väldigt utsatt. Det motiverade henne att fortsätta.
Jennifers Linds bästa tips för dig som vill växla upp ditt företagande
1. Be om hjälp med det du inte kan ännu.
2. Lägg mycket tid på att nätverka både på mingel och på sociala medier.
3. Våga misslyckas men lär dig av det som gick fel så du kan göra rätt nästa gång.
4. Gör en fullständig affärsplan och sätt upp både korta och långa mål.
5. Ta inte ut det negativa i förskott utan fokusera på det som känns bra. Peppa dig att tänka positivt.
6. Beröm din personal när det gör bra saker så kommer de bli ännu mer hängivna dig och ditt företag.
7. Det som är lätt är ofta rätt, lita på din magkänsla men gör också marknadsundersökningar för att lära dig ännu mer om villkoren i din bransch.
8. Bli bättre på att delegera, ska du utöka din verksamhet kan du inte fortsätta att ha göra det mesta själv.
9. Bjud in kunder och berätta om din verksamhet.
10. Studera vad dina konkurrenter gör och se till att bli ännu bättre.