Dropshipping, vad är det?
Dropshipping funkar på så vis att ett företag eller en person kan sälja fysiska produkter utan att ha ett eget lager. Den som jobbar med dropshipping säljer varor direkt från grossisten till slutkund och slipper därför dyra lagerkostnader. Genom att marknadsföra produkten, vilket oftast sker via egen webbutik eller från andra e-handelsplattformar som t ex Amazon, eBay och Tradera, får denne sedan en viss ersättning av grossisten.
Jag fick en fråga om dropshipping och handel på Tradera och eBay. Det kan kännas frestande om man vill agera rådgivare, att hänvisa till dropshipping som en framkomlig väg till inkomster på nätet. Jag känner att jag själv något lättvindigt har dragit till med begreppet ibland.
Droppshipping är ingen Quick Fix
Det är definitivt inte så enkelt som det kan låta ibland. Att genomföra en försäljning och låta någon annan ordna med leverans, betalningsrutiner och sitta lugnt och vänta in vinst av försäljningen låter ju för bra för att vara sant. Och det är det också.
Du har ett stort ansvar men saknar inflytande
Det är du, ditt företag och du som person som har lyckats skapa ett förtroende hos ett prospekt (en möjlig kund) och förvandlat vederbörande till kund (en som köper) - En stor och viktig prestation i sig.
Den svåraste och viktigaste prestationen i hela affären faktiskt. Men du har rent praktiskt inget inflytande på något enda steg i hela den långa ”fullfillment-kedjan”.
Du är ansiktet utåt
Gissa vem som anses ansvarig om det skulle bli något mankemang som t.ex. sen leverans, utebliven leverans, s.k. restordernotering, reklamation, eller om kunden inte löser ut varan, o.s.v.
Varning för sen fredagshandel
Som ett kuriosum kan nämnas att ordrar som kommer in sent en fredagskväll fr. Sverige kan man ofta glömma. Det har kunden ofta gjort själv när morgonen gryr… Det här är en erfarenhet som gör att en av mina bästa kunder inom postorderhandeln inte tar upp en sådan sen fredagskvällsorder i systemet. Är ordern på betydande belopp följer vi istället upp med telefonsamtal på måndagen.
Det här är dropshipping i verkligheten:
Du blir marknadsavdelning och försäljningsavdelning åt en grossist eller en tillverkare. Ditt ansvar är att dra in pengar till just det företaget. Att vara marknadsansvarig och säljansvarig är inte gjort i en handvändning och speciell knepigt blir det om du kanske är en bland många säljare som jobbar åt samma ”shipper”.
Sköta ditt eget och sköta andras
Du skall dessutom bygga din egen likviditetsplanering och administrera ditt företag förutom att hantera och ha ansvar för din shippers omsättning. Det säger sig själv att du bör vara dels en erfaren e-handlare och dels professionell marknadsförare och duktig säljare om du skall försörja dig på säljmetodik typ dropshipping.
Personligt förtroende och säkra avtal
På det rent personliga planet så bör du ha en god och förtroendefull relation till din dropshipper. Precis som i all annan affärsverksamhet bolag emellan. Ett vänskapligt och förtroendefullt samarbete som säkrats med ordentliga korrekta skrivna avtal är själva förutsättningen för ömsesidig framgång.
Dropshipping med säljkanalerna eBay & Tradera
Är dessa båda bra kanaler att sälja med hjälp av dropshipping?
Ja för dig som vill sälja och tjäna pengar;
- Utan hemsida
- Utan varulager
- Utan butik
- Utan annonsering i media
- Utan distributionsavdelning
Så är eBay och Tradera den enda möjliga säljkanalen av betydelse. Men det kräver en stark och förtroendefull relation till leverantören - the dropshipper.
Tre vägar för dropshipping
Alternativ 1.
a. Du säljer i eget namn,
b. tar in pengarna i förskott av kunden,
c. lägger leveransorder till din dropshipper,
d. betalar honom när han bevisat att varan gått iväg. Och
e. behåller mellanskillnaden mellan vad kunden betalar till dig och vad du betalar till leverantören.
Alternativ 2. (Alla leverantörer går inte med på detta)
a. Du marknadsför och tar emot order,
b. mejlar order till leverantör,
c. leverantör skickar paket inkl faktura,
d. du får provision när kund betalat.
Alternativ 3. (Precis så här gör jag)
a. Du hjälper leverantören att bygga t.ex. en eBay Store på eBay.
b. Du sköter hela proceduren åt honom med annonseringen/listningen.
c. Leverantören förser dig med bilder på varan.
d. Du skriver annonstexten och bevakar försäljningen i alla steg.
e. Besvarar ev. frågor från prospekt, tar hand om ev. reklamationer,
f. hanterar att leverantören får in sina pengar innan han skickar varan och
g. du fakturerar din provision på försäljningen.
På så sätt kan jag hantera marknadsföringen åt flera företag och sköta det jobbet från praktiskt taget vilken plats som helst på jorden där det finns möjlighet till Internetuppkoppling.
Förtroende och förtroende igen
Jag tjatar om det här med en berusads notoriska envishet trots att jag är spik nykter. Det går inte att hantera framgångsrika affärsrelationer utan gott personligt förtroende mellan parterna. Försök inte ens att starta affärssamarbete utan goda personliga relationer uppbackade med noggranna skriftliga avtal om vem som gör vad.