Dropshipping, vad är det?

Dropshipping funkar på så vis att ett företag eller en person kan sälja fysiska produkter utan att ha ett eget lager. Den som jobbar med dropshipping säljer varor direkt från grossisten till slutkund och slipper därför dyra lagerkostnader. Genom att marknadsföra produkten, vilket oftast sker via egen webbutik eller från andra e-handelsplattformar som t ex Amazon, eBay och Tradera, får denne sedan en viss ersättning av grossisten.

Jag fick en fråga om dropshipping och handel på Tradera och eBay. Det kan kännas frestande om man vill agera rådgivare, att hänvisa till dropshipping som en framkomlig väg till inkomster på nätet. Jag känner att jag själv något lättvindigt har dragit till med begreppet ibland.

Droppshipping är ingen Quick Fix

Det är definitivt inte så enkelt som det kan låta ibland. Att genomföra en försäljning och låta någon annan ordna med leverans, betalningsrutiner och sitta lugnt och vänta in vinst av försäljningen låter ju för bra för att vara sant. Och det är det också.

Du har ett stort ansvar men saknar inflytande

Det är du, ditt företag och du som person som har lyckats skapa ett förtroende hos ett prospekt (en möjlig kund) och förvandlat vederbörande till kund (en som köper) - En stor och viktig prestation i sig.

Den svåraste och viktigaste prestationen i hela affären faktiskt. Men du har rent praktiskt inget inflytande på något enda steg i hela den långa ”fullfillment-kedjan”.

Du är ansiktet utåt

Gissa vem som anses ansvarig om det skulle bli något mankemang som t.ex. sen leverans, utebliven leverans, s.k. restordernotering, reklamation, eller om kunden inte löser ut varan, o.s.v.

Varning för sen fredagshandel

Som ett kuriosum kan nämnas att ordrar som kommer in sent en fredagskväll fr. Sverige kan man ofta glömma. Det har kunden ofta gjort själv när morgonen gryr… Det här är en erfarenhet som gör att en av mina bästa kunder inom postorderhandeln inte tar upp en sådan sen fredagskvällsorder i systemet. Är ordern på betydande belopp följer vi istället upp med telefonsamtal på måndagen.

Det här är dropshipping i verkligheten:

Du blir marknadsavdelning och försäljningsavdelning åt en grossist eller en tillverkare. Ditt ansvar är att dra in pengar till just det företaget. Att vara marknadsansvarig och säljansvarig är inte gjort i en handvändning och speciell knepigt blir det om du kanske är en bland många säljare som jobbar åt samma ”shipper”.

Sköta ditt eget och sköta andras

Du skall dessutom bygga din egen likviditetsplanering och administrera ditt företag förutom att hantera och ha ansvar för din shippers omsättning. Det säger sig själv att du bör vara dels en erfaren e-handlare och dels professionell marknadsförare och duktig säljare om du skall försörja dig på säljmetodik typ dropshipping.

Personligt förtroende och säkra avtal

På det rent personliga planet så bör du ha en god och förtroendefull relation till din dropshipper. Precis som i all annan affärsverksamhet bolag emellan. Ett vänskapligt och förtroendefullt samarbete som säkrats med ordentliga korrekta skrivna avtal är själva förutsättningen för ömsesidig framgång.

Dropshipping med säljkanalerna eBay & Tradera

Är dessa båda bra kanaler att sälja med hjälp av dropshipping?

Ja för dig som vill sälja och tjäna pengar;

  • Utan hemsida
  • Utan varulager
  • Utan butik
  • Utan annonsering i media
  • Utan distributionsavdelning

Så är eBay och Tradera den enda möjliga säljkanalen av betydelse. Men det kräver en stark och förtroendefull relation till leverantören - the dropshipper.

Man köper kläder på hemsida

Tre vägar för dropshipping

Alternativ 1.
a. Du säljer i eget namn,
b. tar in pengarna i förskott av kunden,
c. lägger leveransorder till din dropshipper,
d. betalar honom när han bevisat att varan gått iväg. Och
e. behåller mellanskillnaden mellan vad kunden betalar till dig och vad du betalar till leverantören.

Alternativ 2. (Alla leverantörer går inte med på detta)
a. Du marknadsför och tar emot order,
b. mejlar order till leverantör,
c. leverantör skickar paket inkl faktura,
d. du får provision när kund betalat.

Alternativ 3. (Precis så här gör jag)
a. Du hjälper leverantören att bygga t.ex. en eBay Store på eBay.
b. Du sköter hela proceduren åt honom med annonseringen/listningen.
c. Leverantören förser dig med bilder på varan.
d. Du skriver annonstexten och bevakar försäljningen i alla steg.
e. Besvarar ev. frågor från prospekt, tar hand om ev. reklamationer,
f. hanterar att leverantören får in sina pengar innan han skickar varan och
g. du fakturerar din provision på försäljningen.

På så sätt kan jag hantera marknadsföringen åt flera företag och sköta det jobbet från praktiskt taget vilken plats som helst på jorden där det finns möjlighet till Internetuppkoppling.

Förtroende och förtroende igen

Jag tjatar om det här med en berusads notoriska envishet trots att jag är spik nykter. Det går inte att hantera framgångsrika affärsrelationer utan gott personligt förtroende mellan parterna. Försök inte ens att starta affärssamarbete utan goda personliga relationer uppbackade med noggranna skriftliga avtal om vem som gör vad.

Läs vidare: Så startar du dropshipping på eBay & Tradera utan egen butik och med liten budget


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2017-12-03 13:01
-Ja Johan jag ser din point- men jag får tre funderingar.
Först måste man ta Postnords uppgifter med en rejäl nypa salt.
Jag tror som du att det handlar om väldigt många konsumenter
som låprishandlar från Kina.-Men långt ifrån en majoritet.
e-handeln omsatte nära precis 60 miljarder kronor totalt
i Sverige förra året.
Den totala detaljhandeln omsatte 655 miljarder
.
Postnord har noll koll. Företaget var en vettlös idé redan
från början och har inte blivit bättre skött sedan dess.
De har inte en susning om hur många paket som kommer från Kina.
I en intervju nämns det 100.000 -men i samma stund säger
informatören att det kan vara 300.000 .
-Det skulle kunna vara 100 000 stycken, det skulle kunna
vara 300 000, säger Postnords egen presskommunikatör
Anna Jiremar till expressen.

Min tredje fundering är business.
Att sälja lågprisvaror så billigt som möjligt är inge bra idé.
Då måste man hitta varor med extremt låga priser för att det
skall vara ngn. vits. Och där har en vanlig kanske nyetablerad
handlare inte en chans. Skall man tjäna pengar måste man
kunna få betalt så mycket som möjligt för en vara som man
köper in eller tillverkar till lägsta möjliga pris.

Lågt pris är inte prio 1 när folk handlar.
det kommer en bra bit ner på skalan.
*Behovet, utseendet, varans möjlighet
att uppfylla mina drömmar,
*hur fort den kan bli min,
*kanske kan göra mina väninnor gröna av avund
*eller impa svårt på polarna
*och framförallt köptryggheten
är viktiga punkter i min köp-process.
Köp billig / sälj dyrt
-det är världens enklaste koncept.
www.redaktuellt.n.nu
:
Se mer...
2017-06-26 08:45
Läste precis en liknande artikel på https://dropshipping.se/blogg/dropshipping-101 och alla säger att man är ansiktet utåt om något går fel. Men hur gör man för att undvika felen så gott det går?
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.