Den ambitiösa tillväxtplanen är satt som mål för att ta marknadsandelar från konkurrenter som Amazon-stödda Anthropic och Elon Musks nystartade xAI, som Altman beskrev som en tuffa konkurrenter. OpenAI konkurrerar också med etablerade techjättar som Google, Meta, Microsoft och Amazon om den snabbt växande marknaden för generativ AI, som förväntas omsätta över 1 biljon dollar inom tio år.
Satsar på marknadsföring
För att stärka sin position har OpenAI nyligen rekryterat sin första marknadschef, Kate Rouch, tidigare hos kryptoföretaget Coinbase. Detta tyder på att företaget planerar att satsa mer på marknadsföring för att attrahera fler användare, skriver CNBC.
I oktober lanserade OpenAI en sökfunktion i ChatGPT, ett drag som positionerar företaget som en konkurrent till sökmotorer som Google, Microsofts Bing och Perplexity. Funktionen kan locka fler användare som annars skulle ha sökt information på dessa plattformar.
OpenAI:s värdering har skjutit i höjden till 157 miljarder dollar sedan lanseringen av ChatGPT för två år sedan. Företaget har hittills tagit in 13 miljarder dollar från Microsoft och avslutade sin senaste finansieringsrunda på 6,6 miljarder dollar i oktober. OpenAI:s tillväxtresa fortsätter och företagets ambitioner visar inga tecken på att avta.
Se även: Orion-modellen från OpenAI möter stora utmaningar – här är flaskhalsarna
Bli medlem – stå på företagarnas sida
Vi står på företagarnas och värdeskaparnas sida. Utan presstöd, men med ditt engagemang, kan vi fortsätta granska myndighetsmissbruk och hur skattemedel används – och göra verklig skillnad.