1. Vad fungerar för dig?
När är du som mest effektiv? Planera in de svåraste uppgifterna när du jobbar bäst och de lite lättare när du är lite mer trött och ofokuserad. Hitta dina egna lösningar och bygg vidare på det passar dig bäst.
2. Gör det du är bäst på
Använder du dina talanger fullt ut i ditt företag eller försöker du göra "allt"? Du är som mest effektiv när du gör det du är bra på. Anställ, anlita eller samarbeta med de som är bra på sånt som du varken gillar eller har fallenhet för. Att ha roligt är en framgångsfaktor.
3. Planera din tid
Sätt dig regelbundet ner och se över hur du kan använda din tid bäst. Vad behöver du göra först, vad kan du vänta med till lite senare? Skriv listor så du kan bocka av efterhand. Du blir mindre stressad när du skaffar dig kontroll.
4. Säg nej ibland
Tar du på dig för mycket? Sätt gränser och säg stopp. Be om tid nästa gång du får en uppdragsförfrågan. Hinner du med? Ligger det i linje med din planering och affärsidé? Det är mer effektivt att vara närvarande i det du gör och att inte splittra sig för mycket. Måste du exempelvis vara med på alla möten?
5. Ta micropauser
Ofta lönar dig sig mer att ta en paus och gå en snabb promenad runt kvarteret istället för att sitta trött och såsa sig genom hela eftermiddagen. Ta regelbundna time-outer så orkar du mer i långa loppet. Lär dig powernappa så får du oanade kraftresurser.
6. Skaffa förebilder
Vilken eller vilka andra företagare använder sin tid effektivt och utan att "bränna ut sig"? Hur gör och agerar de? Vad har de för förhållningssätt till prestation, balalans och sig själv i största allmänhet. Observera och ta till dig det som passar dig.