Jag minns när jag själv tänkte: ”När jag väl når dit – då kommer jag att känna mig lycklig.”

Kanske känner du igen dig. När omsättningen passerar en viss nivå. När huset är klart, bilen står i garaget och kalendern fylls av viktiga möten. Då, äntligen.

Men det märkliga är att det ögonblicket aldrig riktigt kommer. Istället byts ”när jag lyckas” snabbt mot ett nytt ”när jag lyckas”. Vi klättrar vidare på stegen, men känslan vi jagar förblir lika undflyende.

Det är som att stå på toppen av berget, bara för att upptäcka att det fanns ännu en topp lite längre bort.

Varför är det så?

För att vi blandar ihop framgång och lycka.

Vi lever i en kultur som nästan lärt oss att de två orden är synonyma. Att lyckas i affärer, karriär och konsumtion måste leda till lycka. Och ändå ser vi exempel varje dag: människor som har allt det vi själva drömmer om, men ändå är olyckliga.

Maslows lilla påminnelse

Tittar vi på Maslows behovspyramid blir det ganska tydligt.

De basala behoven mat, vatten, luft är självklara. Steget efter handlar om trygghet, och här spelar pengar en viktig roll. Men bara till en viss gräns. När säkerheten är tryggad ökar inte lyckan automatiskt med siffrorna på kontot.

För att ta oss högre upp krävs andra ingredienser: gemenskap, självkänsla och självförverkligande. Allt det där som inte syns i årsredovisningen.

Tre ben att stå på

Jag brukar tänka på tre ben som bärande för ett lyckligt liv:

  • Contentment (tillfredställd) – att kunna uppskatta det som är, här och nu.

  • Control (kontroll) – att känna att du faktiskt styr ditt liv.

  • Alignment (riktning) – att leva i linje med dina värderingar, inte någon annans checklista.

När de tre är på plats blir framgång en bonus. Utan dem riskerar framgången bara att kännas… tom.

Den verkliga frågan

Så nästa gång du känner suget efter ”nästa grej” ställ dig frågan:
Handlar det här om att vara lyckad, eller om att vara lycklig?

För framgång kan fylla kontot.
Lyckan bor i hjärtat.
Och det är två helt olika saker.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.