Enligt den nya undersökningen anser 24 procent av svenska kontorsanställda att det pratas för mycket om AI. Åsikten är särskilt vanlig både bland dem som använder AI dagligen (24 procent) och hos dem som aldrig använder det (27 procent), jämfört med 19 procent av dem som använder AI någon eller några gånger i veckan.

– Att många upplever att det pratas för mycket om AI visar att organisationer måste gå från hype till nytta. För att undvika det vi kallar AI washing – att man bara hoppar på trenden – måste organisationer aktivt involvera sina medarbetare i processen. Implementeringen av AI måste vara genomtänkt – den ska inte bara öka produktiviteten, utan också skapa en mer sammanlänkad och kapabel arbetsstyrka som driver innovation och samarbete på alla nivåer, säger Steen Marquard, försäljningschef Norden på Jabra.

Samtidigt syns tydliga skillnader i hur meningsfullt arbetslivet upplevs beroende på hur ofta AI används. Bland dem som använder generativ AI dagligen instämmer 60 procent i att deras arbete känns meningsfullt. Det kan jämföras med 74 procent bland dem som aldrig använder AI – och 80–81 procent bland dem som använder tekniken mer sporadiskt, exempelvis en gång i veckan eller månaden.

– Skillnaderna visar att mer AI inte automatiskt gör arbetet mer meningsfullt. När tekniken används utan tydligt syfte riskerar den att upplevas som ett påtvingat inslag snarare än ett stöd. Organisationer behöver därför fokusera på hur AI faktiskt kan hjälpa människor i deras dagliga arbete med tydliga fördelar – inte hur ofta den används. När tekniken adderar verkligt värde och integreras på rätt sätt ökar både engagemang och känslan av mening, avslutar Steen Marquard, försäljningschef Norden på Jabra.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 25–30 september 2025. Totalt intervjuades 2094 personer i åldern 18–65 år, varav 1135 personer i sysselsättning i kontorsmiljö. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.