– Det här är inte bara en uppdatering, det är ett helt nytt Blocket. Vi har byggt om från grunden med användarupplevelsen i fokus, kommenterade Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend, där Blocket ingår, i företagets pressrelease.
Användarupplevelsen verkar dock ha uteblivit, för det tog inte lång tid förrän kritikstormen var ett faktum. Kommentarer på Trustpilot beskrev en sajt som inte gick att söka och hitta på där bland annat bilmärken listas under fel kategori.

Många har också upplevt att deras upplagda produkter inte blivit köpta, något som före lanseringen ofta gick snabbt, ibland på bara några timmar eller dagar. Det har spekulerats i om det beror på Blockets nya funktion där man kan köpa extra exponering för att annonsen ska synas för fler.
På Facebook har gruppen Vi som kräver gamla Blocket tillbaka redan över 20 000 användare och där är tongången densamma.
Blocket har under nästan 30 år varit den självklara platsen för att köpa och sälja begagnat. Även företag har kunnat marknadsföra och sälja produkter via plattformens företagslösning.
När en sajt på nätet uppdaterar design och användarupplevelse totalt är det vanligt att trogna användare försvinner. Men Blockets nylansering verkar inte ha träffat rätt någonstans.
En av världens äldsta köp- och säljplattformar, grundad 1995, är amerikanska Craigslist. Den ser idag fortfarande likadan ut sedan starten och kanske är det just det som gör att den fortfarande fungerar än i dag.
Hur det går med Blocket får vi se och kanske finns det en lärdom här: att nytt inte alltid är bättre. Titta på Craigslist.
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.