Startsida
av Abbe El-Madhoun
Abbe El-Madhoun
VD på BuzzleMedia AB i Malmö
0 foruminlägg
12 artiklar

Vad är inbound marketing?

Inbound marketing är enkelt uttryckt processen för att hjälpa potentiella kunder att hitta ditt företag. Detta händer ofta innan kunden ens är redo att göra ett köp, men att få kontakt tidigt kan förvandlas till varumärkespreferenser och i slutändan leads och intäkter. Inbound marketing är en strategi som använder många former av pull-marknadsföring – innehållsmarknadsföring, bloggar, evenemang, sökmotoroptimering (SEO), sociala medier med mera – för att skapa varumärkesmedvetenhet och locka till sig nya affärer. Medan utgående marknadsföring söker kunder, fokuserar inbound marketing på synlighet för att locka potentiella köpare att komma till dig. Istället för att "hyra uppmärksamhet" fokuserar företag som använder inbound marketing på nya metoder som är inriktade på att bygga medvetenhet, utveckla relationer och generera leads.

Dessa metoder gör företaget attraktivt för kunder eftersom de inte får människor att känna sig trängda. Innehållet som tillhandahålls av inbound marketing är pedagogiskt, underhållande och välkomnas av konsumenter. När det görs korrekt, kan inbound marketing ge betydligt bättre resultat än traditionell marknadsföring som stör snarare än ger en öppen inbjudan för engagemang. När konsumenter hittar ditt företag på detta sätt, har det ett starkare inflytande på deras framtida marknadsföringsbeslut och känslor för ditt företag i allmänhet. Det bästa? Inbound marketing består helt av organiska leads och förlitar sig således på intelligens snarare än budget.

Inbound marketing har förmågan att sätta kunder i förarsätet och koppla företag till människor som verkligen är intresserade av vad du har att säga. Bortsett från leadsgenerering och kundbevarande kan inbound marketing göra underverk för sociala medier, varumärkesmedvetenhet och sökmotoroptimering. En robust inbound marketing-kampanj gör det möjligt för kunder att engagera sig i ditt varumärke när som helst. Detta gör att du kan generera kvalificerade leads för mycket mindre pengar än traditionell marknadsföring. I och med att data fortsätter att öka, fortsätter även informationsöverflödet och uppmärksamhetsbristen att öka. Köpare har all information de behöver för att fatta ett köpbeslut nära till hands när som helst, var som helst. Detaljspecifikationer, prissättning och produkt- / tjänsterecensioner ligger rätt i fickan, för att inte tala om sociala mediers inverkan på informationsdelning. För att lyckas i detta föränderliga landskap är synlighet genom inbound marketing nyckeln.

"Inbound marketing är så kraftfull eftersom vi har möjligheten att ge sökaren / konsumenten svaren de letar efter vid den exakta tidpunkten de behöver det. Det bygger förtroende, rykte och auktoritet oavsett vilken nisch” – Abbe El-Madhoun, inbound och SEO Strateg på Buzzlemedia

Vanliga problem som inbound marketing kan lösa

När det gäller att implementera en långsiktig strategi är inbound marketing en investering som hjälper företag att öka varumärkesmedvetenhet, preferenser och i slutändan intäkter.

  • Problem: Jag måste öka min varumärkesmedvetenhet. Upp till 93% av köpcyklerna börjar med en online-sökning. Om ditt företag visas högst upp i sökresultaten, eller är aktivt i en sökares sociala nätverk, kan du organiskt öka din varumärkesmedvetenhet. För att göra det måste du se till att du har rätt innehåll och budskap på plats.
  • Problem: Jag vill förbättra min varumärkespreferens. Genom att utbilda, underhålla och interagera med potentiella kunder innan de funderar på att göra ett köp, bygger du förtroende och ökar sannolikheten för att de väljer dig när de är redo att köpa. Underskatta aldrig effekten av att bli ett bekant ansikte.
  • Problem: Jag behöver generera fler leads men har mindre att investera. Inbound marketing är en långsiktig investering som bygger på sig själv över tid. Dina resultat kommer att multipliceras många gånger om i takt med att du blir allt skickligare på att skapa och kurera innehåll som naturligt lockar organiska leads.
  • Problem: Jag är inte säker på att jag har personal eller budget för att göra inbound marketing. Liksom många saker, desto mer du lägger ner på inkommande ansträngningar, desto mer kommer du få ut av det. Men om du har en bra strategi på plats som beskriver viktiga teman, innehåll och distribution kan du se till att undvika bortkastade ansträngningar.

ROI för ett framgångsrikt inbound marketingprogram

Inbound marketing är unikt eftersom det i allmänhet har en mindre förskottskostnad än andra marknadsföringsinsatser och kan generera en imponerande ROI när den används korrekt.

  • Inbound marketing ger leads till dig. Inbound marketing genererar tre gånger fler leads per dollar än traditionella metoder (Content Marketing Institute).
  • Inbound marketing är kostnadseffektivt: Företag som huvudsakligen förlitar sig på inbound marketing sparar mer än 14 dollar för varje nyförvärvad kund (Hubspot).
  • Inbound marketing har en beprövad ROI. 44 procent av de företag som använder marketing automation-system ser ROI inom sex månader, medan 75% ser ROI efter ett år (Groove Digital Marketing). 

Planera, implementera och optimera ditt inbound marketingprogram

När det gäller inbound marketing får du större avkastning ju mer du investerar. Att skapa värdefullt innehåll handlar om intelligens och engagemang snarare än budget. Du kan inte kasta pengar på innehåll och göra det effektivt, du måste sätta huvudet och hjärtat i det. Så här kommer du igång:

  • Steg 1: Definiera dina affärsmål och personas. Identifiera din målgrupp och lär dig allt du kan om dem. Du kan inte skriva innehåll som informerar dina kunder förrän du lär känna din målgrupp.
  • Steg 2: Tillhandahåll innehåll i varje steg. Svara på de frågor som dina kunder sannolikt kommer att ha i varje skede av sin köpresa. Skapa en övertygande historia - Varför ska din målgrupp lyssna på dig?
  • Steg 3: Välj dina distributionsplattformar. Ju mer värdefullt innehåll du skapar, desto mer sannolikt är det att du vinner kampen om deras signatur. Bestäm det bästa sättet att nå dem, oavsett om det är via LinkedIn, Facebook, din blogg eller någon annanstans.
  • Steg 4: Skapa och använd en redaktionell kalender. Det är viktigt att skapa ett schema för skapandet av nytt och relevant innehåll. Genom att hålla en konstant ström av innehåll som adresserar dina kunders frågor, problem och smärtpunkter kommer du att behålla relevansen och bygga ditt varumärke som en betrodd tankeledare.
  • Steg 5: Analysera resultat och optimera ditt inbound marketingprogram. Det finns en mängd olika mätvärden att välja mellan när du mäter framgången för dina inbound marketingsinsatser. Oavsett om du bestämmer dig för att analysera SEO-rankningar, länkar eller antalet publicerade artiklar, kommer dessa resurser att ge värdefulla insikter i hur dina kampanjer presterar. Avsätt tid för analys varje vecka. Det här steget hjälper dig att förstå hur effektiva dina inbound marketingsinsatser har varit och hur de kan förbättras.

Vi vill även passa på att tipsa om vår helt nya guide – Marknadschefens guide till inbound marketing – vad, hur och varför? Här lär du dig i stort sett allt du behöver veta om inbound- och content marketing som metod, varför det fungerar och hur du ska tänka när du skapar innehåll till ditt företag. Och såklart, en mängd konkreta tips och tricks för hur du gör bättre innehåll i praktiken. Ladda ner den här!


Buzzlemedia är en av Sveriges största HubSpot-partners, med status som Gold HubSpot Solution Partner. Vi arbetar med strategiska och kreativa lösningar för integrationer, automatisering, sälj och digital marknadsföring, där vi tillsammans med våra kunder skapar extraordinära resultat. Kontakta oss och få 30 min gratis expertrådgivning





Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.