Inledning

SEO handlar i stort om att ranka först på de viktigaste sökorden.

Då alla som jobbar med SEO vet hur man gör H1or och meta titlar är det inte där man vinner, det är en förutsättning för att vara med i matchen.

De saker som avgör vem som vinner är saker som hur starkt varumärket är, antalet länkar till hemsidan, kvalitén på innehållet - och hur bra din hemsida är.

I detta inlägg går jag igenom de aspekter jag anser vara viktigast på hemsidan för att ranka högst upp.

Användarsignaler för SEO

Det har länge spekulerats i om Google använder användarsignaler för att bedöma och ranka hemsidor.

Google tvingades under 2023 släppa dokument från 2016-2020 där de går igenom hur de använder användarsignaler för att ranka hemsidor.

Kort och gott kan vi summera detta genom att: Gör du användaren nöjd kommer Google belöna er.

På hemsidan innebär detta att alla de landningssidor ni har ska ge svar på de frågor användarna har så att de slutar söka. Detta har ett engelskt begrepp som heter “Terminate the search”.

Användarsignaler för SEO handlar inte bara om att startsidan ska vara snygg. Utan alla landningssidor som rankar på sökord som drar trafik från Google ska vara av hög kvalité.

Det finns inte en faktor som är avgörande här. Det viktiga är att ni gör besökaren nöjd. Om det så är med innehåll, design eller en kombination.

Att er hemsida är flexibel så att ni kan möta intentionen med sökningen är avgörande. Om era SEO experter är begränsade till samma mall för alla sökord kommer ni sannolikt inte möta användarens behov.

Teknisk SEO görs bäst redan från designläget

Mycket av den tekniska SEOn är svår att lösa på en befintlig hemsida och ska detta göras riktigt bra ska arbetet påbörjas redan under designprocessen.

En designer som inte kan eller har någon SEO expert tenderar att glömma viktiga aspekter. Exempelvis interna länkar, duplicerat innehåll och designblock till viktiga landningssidor.

Strukturerad data

Strukturerad data har blivit viktigare inom SEO. Det används för att specificera element på hemsidan så att Google förstår det bättre. Det kan exempelvis vara att definiera ett pris, lagersaldo, datum eller författare.

Spekulerar vi i framtiden med Google SGE (Googles AI sök) kommer innebörden snarare öka.

Strukturerad data är något man kan lägga till på många hemsidor. Men er webbdesigner bör förstå eller få informationen vad för data sidor ska innehålla så utvecklaren sedan kan tagga upp dessa.

Laddningstid

I de flesta fall kan en duktig utvecklare förbättra laddningstiden på alla hemsidor. Men bäst resultat får man om detta är med i specifikationen när hemsidan görs.

Metoden hur man gör hemsidan brukar påverka resultatet en hel del. Exempelvis färdiga WordPress-mallar brukar prestera sämre sett till Google PageSpeed och med dem lyckas man sällan nå toppresultat.

Det viktigaste är att ni inte har röda varningar i Google Search Console. Om så är fallet bör ni prioritera att lösa er laddningstid.

En duktig webbyrå som gör er hemsida kan oftast ovan delar. Men att kunna det och göra allt rätt är två olika saker.

Få bort friktionen i SEO arbetet

Att ha en bra hemsida handlar inte bara om ovan konkreta effekter. Utan det brukar även ha en positiv inverkan på både tempot för SEO insatserna och hur snabbt man får utdelning.

Att ranka högst upp på Google handlar om att vara bäst då enbart en vinner.

Att ha friktion i arbetet med era SEO experter kommer ha stor påverkan på tempot vilket gör att det blir svårare att ranka högst upp.

Det ska vara enkelt att:

  • Uppdatera befintligt innehåll
  • Kunna styra interna länkar
  • Ändra rubriker efter behov
  • Variera blocken för att passa intentionen
  • Visa drafts innan ändringar går live
  • Klona sidor för att snabbare kunna skapa nya

Ovan är exempel. Syftet är att en bra hemsida förenklar för SEO experterna avsevärt. Många kan WordPress, vilket i sig också kan vara en fördel i val av CMS. Mer ovanliga CMS brukar kräva att en utvecklare avlastar vilket i sig ökar era kostnader och ledtider.

Mer utdelning för den organiska trafiken

En utmaning med SEO är att det kan ta lång tid att ranka högst upp.

Om ni har en bra hemsida som säljer bra kommer organiska trafik i större utsträckning bli intressanta leads. Detta förkortar ledtiden till att era SEO insatser går med vinst.

Att skicka viktig SEO trafik till landningssidor som liknar A4 dokument tillhör det förflutna.

Ju mer resultat ni får, desto mer vågar chefer investera.

Konkreta tips att dela med er webbdesigner som är viktigt för SEO

Nedan är några snabba tips till er webbdesigner eller webbyrå:

  • Footer: Gör det möjligt att länka internt till de viktigaste sidorna.
  • Blogg: Om kan ha en blogg - skapa en. Se till att ha en ruta med författare och datum. Detta är bra för EEAT.
  • Om oss: En utfylld “om oss”-sida är positivt för SEO.
  • Kontakt: Undvik att enbart ha pop-ups. Skapa en ordentlig kontaktsida med tydliga kontaktuppgifter till olika avdelningar och flera sätt att kontakta er på.
  • Omdömen: Ju fler positiva omdömen desto bättre, från en eller flera olika källor.
  • Tidigare uppdrag: Skylta gärna med tidigare uppdrag.
  • Sociala medier: Inkludera social proof i den utsträckning det är möjligt.

I övrigt är det mycket viktigt att ni är så flexibla att ni kan skapa SEO landningssidor för avsändarens intention med sökningen. I regel kräver detta att er webbdesigner skapar fler block så att ni får en ökad flexibilitet.

Summering

Ovan kanske inte verkar vara allt för stora vinster för SEOn. Men det sker en positiv spiral där den organiska trafiken bara fortsätter att öka.

  1. Med bra användarsignaler rankar ni högre
  2. Har ni en säljande hemsida kommer en större andel av den organiska trafiken bli kunder vilket sänker tiden till SEO blir lönsamt
  3. En bra hemsida minskar friktionen för er SEO expert vilket gör att de får mer gjort på samma tid

Har ni hög konkurrens och är SEO viktigt för er måste ni integrera en SEO expert eller byrå innan hemsidan börjar kodas.

Vill ni läsa mer från Nils Fridlund så gå gärna in på Sunbirds blogg.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.