Nätverk är ett sätt att få kunder som frilansare och få kontakt med andra oberoende proffs. När du väl har byggt upp en community med andra frilansare kan du hänvisa kunder fram och tillbaka när ditt schema blir för fullt eller om du arbetar i olika nischer. Även om du arbetar på distans kan du nätverka i virtuella eller personliga event. Du vet aldrig var du kan hitta din nästa kund! Ingen kontakt är för obetydlig eller långsökt. Se till att dina vänner, familj och till och med tidigare medarbetare och arbetsgivare vet att du tar emot kunder och söker arbete som frilansare. Många företag av alla olika storlekar och branscher behöver frilansare för att hjälpa till med sina projekt. Börja lokalt och se om de närmaste dig har några leads.


Hitta andra frilansare och kunder på nätverksevenemang.

Prova att delta i lokala personliga eller virtuella evenemang. Nätverksevent är ett bra sätt att träffa andra och utöka ditt personliga nätverk. Även om du inte hittar en ny kund på evenemanget kan du träffa någon som känner en kund som de kan hänvisa till dig. Att ha en gemenskap av andra frilansare kan också hjälpa dig att känna dig mer uppkopplad när du arbetar hemifrån. Få kontakt med andra frilansare genom:

- Möten
- Lokala personliga och virtuella evenemang
- Professionella organisationer
- Online communities
- Co-working platser

En förändring av arbetsmiljö kan göra underverk för kreativiteten och produktiviteten som frilansare. Ge dig ut till ett kafé som är populärt för distansarbete eller prova en co-working space. Dessa anses vara så kallade "tredje utrymmen", baserat på en teori från sociologen Ray Oldenburg. Det första utrymmet är hemmet, det andra är kontoret och det tredje utrymmet är där människor ansluter och umgås med likasinnade.

Många av dessa platser har sociala områden som kaféer eller kaffestationer och värdar för evenemang du kan delta i. Försök att gå till dessa platser regelbundet eller bara en gång i veckan enligt ett schema. Det hjälper för att börja känna igen folk och få igång en konversation. De flesta människor går till dessa co-working spaces för att känna sig sociala och nätverka (såvida de inte har reserverat ett mötesrum och försöker arbeta själva) och är därför väldigt öppna för att få kontakt med andra.


Använd sociala medier till din fördel

Som de flesta av oss vet idag så är sociala medier är ett kraftfullt verktyg som du kan använda för att få kunder som frilansare. Du kan etablera din position genom att regelbundet posta inlägg som bygger den. Detta kräver då kontinuitet och långsiktigt engagemang. Men det går också att kontakta en potentiell kund genom ett DM (direktmeddelande) på Instagram, Facebook eller LinkedIn. Företag har ofta inkorgar översvämmade med e-postmeddelanden, men deras meddelanden på sociala medier har vanligtvis mindre rörigt, och du kan få ett snabbare svar.

Avslutning, fortsätt lära dig och förbättra dig

Den första klienten är ofta svårast att få. När du börjar, kan du behöva ta mindre betalt och arbeta extra hårt för att bygga upp ditt rykte. Varje ny nöjd kund hjälper till att förbättra din portfolio. Positiva recensioner och kundbetyg skapar förtroende hos nya kunder och kan hjälpa dig att landa fler projekt. För att lyckas som frilansare underlättar det att ha ett brett nätverk. Så sätt en struktur för att bygga det och jobba kontinuerligt och långsiktigt!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.