Att vi befinner oss i en lågkonjunktur kan nog ingen ha undgått, även om en liten tröst är att vi lär få lägre elpriser i vinter. Men vad innebär lågkonjukturen för din digitala marknadsföring? Att vara kreativ med digital marknadsföring under dessa tider kan tyckas vara en utmaning. Särskilt när vad du skördar från din digitala marknadsföring ofta är resultatet av vad du sår (investerar).

Ett tips är att jämföra digitala marknadsföringsbyråer och se vilken byrå som ger bäst värde för din budget. Säkerställ att det finns en strategisk återhållsamhet i annons-spendering och ta höjd för fler kostnadseffektiva growth hacking metoder.

I denna artikel berättar vi mer kring hur du kan jobba kostnadseffektiv med din marknadsföring de kommande året:

Viral innehållsmarknadsföring

Content is queen, men bara om det skapar engagemang. Skapa viralt och aktuellt innehåll som passar just din målgrupp och som de självmant vill dela med sitt nätverk. Säkerställ att använda kostnadseffektiva metoder såsom kreativ copywriting och enkel infografik. Men rucka inte på kvaliteten. 

Du kan även skapa enkla videos på egen hand, även om du inte vill lägga en stor budget på videoproduktion och animering. Glöm även inte heller att optimera ditt innehåll för sökmotorer så att du på ett hållbart sätt driver en organisk trafik till ditt innehåll.

Effektiv e-postmarknadsföring

Kreativ digital marknadsföring via e-post är enkelt att kicka igång och kräver inte särskilt mycket budget över huvud taget.

Börja med att skicka riktade och målgruppsanpassade e-postkampanjer till dina nuvarande kunder. Passa även på att använda program för email automation marketing för att följa upp mailutskick och förvandla leads till följare och kunder. 

En god idé är dessutom att erbjuda freebies och “incentives” för att din målgrupp trappa upp sitt engagemang i ditt varumärke.

Värdeskapande marknadsföring på sociala medier

I dessa tider räcker det inte med att regelbundet publicera inlägg i dina sociala kanaler och snacka med följare via kommentarer och meddelanden. Idag behöver du också skapa värde i din content marketing när du serverar innehåll framför dina följare. Hur kan de spara pengar idag och tid imorgon? Hur kan de driva sin verksamhet på ett kostnadseffektivt sätt?

Prova även att köra betald annonsering på LinkedIn, Instagram och via Google ads för att känna av vilka typer av innehåll som skapar mest engagemang (såsom likes, följare och konverteringar). Men glöm inte att börja experimentera med små återhållsamma budgetar. 

Det är även essentiellt att aktivt jobba med att sänka din klickkostnad (CPC) och att arbeta med konverteringsoptimering (CRO) löpande.

Hållbar sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering har alltid varit ett kostnadseffektivt sätt att driva trafik till sin webbplats. Detta eftersom du får en jämn ström av besökare över tid, i motsats till betald annonsering som bara ger trafik här och nu. Fokusera på sökord med låg/medel konkurrens och god sökvolym.

Säkerställ att du har en strategi för interna länkar och externa länkar som leder till din webbplats. Effektiv SEO kräver dock många års erfarenhet och en förståelse för över 200 rankingfaktorer. Så var inte rädd för att ta hjälp av en byrå som kan SEO på djupet och vet hur du ska synas i sökmotorer.

Ta hjälp av micro-influencers

Influencer marketing känner du säkert till sedan gammalt. Men kanske förknippar du influencer marknadsföring med dyra samarbeten för att lyckas? Om så är fallet, börja tänk annorlunda. I stället för att enbart samarbeta med välkända influerare kan du vända blicken mot mikroinfluencers.

Dessa är erfarna influencers som har ett mindre antal följare, men kanske en ännu mer hängiven målgrupp. Dessa influencers kan vara betydligt mer kostnadseffektiva och innebär ett lägre risktagande för dig och ditt företag. Se dock till att dessa influencers arbetar inom en nisch som ligger i linje med ditt varumärke samt dina produkter eller tjänster.

Prova på affiliatemarknadsföring

Affiliate marknadsföring innebär att du låter andra marknadsföra dina tjänster i utbyte mot någon form av provision på försäljningen. På så sätt betalar du faktiskt enbart för resultatet. 

Första steget innebär att hitta en tjänst som jobbar med affiliate marketing, därefter skapa ett affiliateprogram där potentiella partners marknadsför dina tjänster.

Dra nytta av användargenererat innehåll (UGC)

Dina följare, partners och kunder kan vara ditt varumärkes bästa ambassadörer - och de är nära till hands. Uppmuntra dem därför att skapa och dela innehåll som är relaterat till ditt företag och dina tjänster. Re-posta även detta innehåll i dina sociala medier för att få så stor spridning som möjligt.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.