”De flesta kunder hittar oss genom att söka på internet med hjälp av Google. Det gäller att ha en profilering och ett företagsnamn som har bra sökbarhet. Det allra bästa är om den vara eller tjänst som du säljer finns med i själva namnet. Ganska snart fastnade vi för BaskerBosse”, berättar Sandra. ”Bosse är min man och den andra initivtagaren av e-handeln.”
”Vi tror inte att det räcker med vanlig annonsering. Som andra e-handelsföretag arbetar vi mycket med att hitta en tydlig och bra profilering på internet. Sociala medier är ett sätt att öka synligheten och få kunden intresserad av oss. En stor del av e-handelsförsäljningen av kläder är förmodligen impulsköp och då gäller det att synas på rätt ställe”, menar Sandra Staffas.
”Vi var redan från början klara med att det krävdes en rejäl satsning för lyckas. Men att det skulle ta så här mycket tid trodde vi dock inte”, berättar Staffas. E-handlare använder sociala medier för att fånga kundernas intresse Förutom e-handelssida driver de en blogg med inlägg relaterade till baskrar på olika sätt. Vinklingarna i inläggen har varierat från ’basker i konsten’ till baskerns historia eller koppling till en aktuell film där baskern förekommer.
De tipsar om att inte skriva ren annonstext i bloggen, utan inläggen skall kunna vara läsvärda, ha en knorr, en dagsaktuell koppling, men ändå ha en koppling till e-handeln. En fördel med en blogg är att kunna nå ut med information och skapa nyfikenhet och spänning kring produkten, lika mycket som att visa att man finns och vad man har att erbjuda.
Facebook är ett annat socialt forum där det är viktigt att vara med. Facebook kan också användas för att skapa intresse för produkten och samla vänner som på ett eller annat sätt är nyfikna och öppna för nyheter. Sandra tipsar om att de använt Facebook för basker-relaterade tävlingar eller specialrabatter för Facebookvänner.
Mer om sociala medier som marknadskanal
På internet finns även olika forum där man kan delta för att skapa intresse berättar Staffas vidare. ”För vår del har vi registrerat oss på forum med inriktning på Spanien och Frankrike. Vi har också gjort riktade kampanjer till målgrupper som vi tror kan vara intresserade av basker. För en tid sedan gjorde vi ett utskick till landets 300 bouleföreningar, som vi ser har en självklar koppling till baskrar.”
Visualisera varorna i e-handelsbutiken
”Bra bilder är mycket viktigt och i vårt fall har vi tyckt att det är viktigt att kunna visa baskern från olika vinklar, men även hur olika man kan sätta på sig en basker”, berättar Staffas. ”Lika viktigt är det att genom bilden förmedla känslan av kvalitet. Kunden måste kunna klicka fram förstoringar av varan som visar tyget, men vi har också gjort en färganalys där vi jämför våra 17 olika färger så att man hittar rätt accessoar.”
”Vi har anvisningar på vår hemsida för hur man mäter till rätt storlek och vi försöker att beskriva färger och form så gott det går med bild och text. Nästa steg blir att presentera produkterna i små videosekvenser och låta våra kunder kommentera produkterna efter köp på hemsidan och på så sätt hjälpa andra kunder. En möjlig framtida utveckling av e-butiken skulle kunna vara att kunderna ges en möjlighet att ladda upp en bild på sig själv för att sedan prova olika baskermodeller och färger i datorn”, berättar Sandra.
Öppet köp ger en extra trygghet
En annan viktig framgångsfaktor är att kunden ska känna sig trygg vid ett köp utan att ha provat varan. Enligt lag ska en e-handlare alltid lämna 14 dagars öppet köp till privatpersoner. Sandra Staffas på BaskerBosse säger att detta ger en trygghet till kunden att faktiskt kunna ångra sig och lämna tillbaka eller byta varan.
Läs del 2 av BaskerBosse och om att lyckas med din näthandel