Sökmotorna tar fram - sponsrade länkar och organiskt sökresultat
Sökresultatet som sökmotorn (i detta fall använder vi av lite naturliga skäl Google som exempel) tar fram brukar oftast bestå av två sorters resultat. Dels annonser, så kallade sponsrade länkar och dels det vanliga sökresultatet som kallas det organiska sökresultatet.
Adwords - sponsrade länkar - googleannonser
Adwords, även benämnda som sponsrade länkar eller google-annonser, visas utifrån vilka ord som en annonsör valt att bli hittad på. Beroende på vilken budget som sätts visas dessa annonslänkar mer eller mindre ofta varje dygn och olika högt upp i förhållande till andra annonser.
Det organiska sökresultatet
Det organiska sökresultatet som är något mer komplicerat att bli hittad i handlar till 100% om relevans, dvs hur relevant sökmotorn anser att din sida är för olika sökord eller sökfraser. En naturlig följdfråga som alltid dyker upp i diskussionen kring ord och fraser är just vilka ord som är de rätta för din webbplats. Här är det mycket viktigt att försöka lyfta blicken något och se en slags helhet och sammanhang kring de produkter eller tjänster som du säljer i din webbutik eller på din webbplats. Som webbutiksägare har du en ganska begränsad makt att påverka dina kunder till att söka på det du anser vara "rätt" ord. Smartare är istället att vara lyhörd för målgruppens uttryck och användning av ord. De kanske sällan eller aldrig söker på det produktnamn du valt utan istället på helt andra ord som beskriver produkten. Det kan vara ord som betecknar behov, företeelser, problem och lösningar avseende en produkt eller tjänst.
Utnyttja kraften i sökfraser
Missa inte värdet och kraften i olika relevanta sökfraser. Många Internetanvändare gör ofta sökningar på 2-3 ord för att nå ett önskat resultat. Det är mycket vanligt, för att inte säga allmänt sökbeteende, och handlar inte som en del tror, om särskrivning, vilket är bra att tänka på.
Några exempel på sökfraser kan vara;
inredning kök, inredning badrum, begagnade bilar, miljövänliga ekologiska kläder, billiga barnkläder osv. Att i dessa exempel bara söka på det ena ordet i sökfrasen skulle inte ge just det resultat som man är ute efter utan ett helt annat, mer generellt. Ibland kan även det vara intressant, men undersökningar visar att just konsumenter, som är ute efter att köpa en produkt, oftare söker på just sökfraser, för att ringa in sin produkt bättre.
Din annonsvisning i Google
Självklart är ovanstående tankesätt kring användning av ord lika viktigt att ta hänsyn till vid val av de ord du vill använda för en Adwords kampanj i Google (sponsrade länkar). Eftersom du betalar per klick är det viktigt att fundera på både vilka ord du vill att din webshop ska bli hittad på och även de som du inte vill bli förknippad med, i t ex en sökfras. Du kan då välja att markera de sökord som negativa sökord, och då visas inte annonsen när det söks på just dessa sökord, trots att övriga ord i sökningen stämmer med ditt sortiment. Om du t ex säljer kvalitetsmöbler vill du förmodligen inte att din annons ska bli hittad och klickad på av någon som söker efter billiga möbler. Den som verkligen är ute efter billiga möbler och klickar på din annonslänk kommer med med stor sannolika surfa vidare när priserna på dina möbler visas. Det innebär ett bortkastat klick och för att undvika sådana och satsa mer rätt ska ordet billiga därför markeras som ett negativt sökord i din kampanj.
Alla sätt att synas är bra!
En skillnad mellan dessa sätt att synas är att vid Adwords-annonsering behöver du inte tänka riktigt lika mycket på vilket textinnehåll som finns på din webbplats. Du kan rikta mer uppmärksamhet på till exempel fina bilder och en tilltalande webbdesign som också är viktigt att locka kunder med vid din internetförsäljning. Det är dock viktigt att även här klart och tydligt visa besökaren till rätt sida beroende på vilket ord som annonsen handlar om. Handlar annonsen t ex om specialpris på cyklar ska annonslänken helst också leda direkt till den sida på din webbplats som visar just cyklarna med dessa specialpriser. Inte till hemsidans huvudadress där du kanske mer generellt visar dina produkter som i det här fallet kan vara mopeder, scootrar och gräsklippare samt cyklar. Risken är att besökaren inte orkar ta sig till de kanonbilliga cyklarna utan istället snabbt klickar sig vidare. Och du får betala för ingenting.
Annonsera och relevansoptimera!
Oavsett hur du slipar dina Adwordskampanjer kan det prismässigt bli dyrare att enbart förlita sig på sponsrade länkar. Här finns mycket pengar att spara genom att istället skaffa sig insikt i sin målgrupps sökbeteende och utifrån de ord du får fram, relevansoptimera din webbplats på ett klokt sätt. Vilket på vanlig svenska innebär att arbeta med butikens textinnehåll. Att helt enkelt se till att använda bra och viktiga ord i rubriker och texter, på webbplatsens alla sidor.
Det ena utesluter inte heller det andra. Lite beroende på bransch och konkurrens kan det vara mycket klokt att satsa på båda dessa sätt att synas. För de flesta sätt att synas är bra för försäljningen i din webshop!
Roligt att du nämner just E-handelsskolans information om optimering. Det finns faktiskt en direktlänk till just den sidan i själva artikeln, där jag nämner hur viktigt det är att relevansoptimera sin webbplats. Du har självklart helt rätt i att varje sida på en webbplats ska förses med relevant titel och metainformation - samt relevant innehåll!
Samtliga e-butiker (för förtydligande, butiker med butikslösning från e-butik.se, eftersom jag uppfattar att det är de du avser) kan lägga in denna information i alla butikens sidor, inklusive kategori- och produktsidor. Att de som du slumpmässigt tittat på, inte har gjort det, är en annan sak.
En ramverksbaserad butikslösning brukar anses som sämre optimeringsmässigt. Det beror dock till största delen på okunskap och eventuellt även brist på resurser, anser jag. Med kunskap och bra resurser är det fullt möjligt att optimera en ramverksbyggd butik. Den som idag vill bli hittad på konkurrensutsatta sökord
behöver ha båda - kunskapen och resurserna - eller köpa dem, oavsett hur butiken är uppbyggd. Se mer...
Jag frågar eftersom jag inte ser några sådana taggar överhuvudtaget på produktsidorna på e-butikens sidor (åtminstone på de två butiker som jag har tagit som slumpmässiga stickprover).
Och är inte en rambaserade lösning en stor nackdel till SEO-arbete? Jag ser att produktsidorna på era butiker finns indexerade i Google, men på en butik varje sida har i effekt samma rubrik.
Jag tror absolut att det går att får produktsidor på era butiker att få en hög placering på Google, men om det finns mycket konkurrens för ett nyckelord det blir inte möjligt att göra allt som man vill för att optimera sidorna. Se mer...