Men på intranätet har satsningen mötts av hård intern kritik. Anställda beskriver profilbytet som ”trams”, ”osmakligt” och ett slöseri med skattemedel, skriver Slöseriombudsmannen.
Flera ifrågasätter också att Kriminalvården jämför sig med storbolag som Ericsson och Volvo.
– Det är en marginellt förändrad logga som kostar skattebetalarna pengar, skriver en anställd.
– Gäller att prioritera de stora problemen först, kommenterar en annan.
Slöseriombudsmannen har också riktat kritik mot projektet och menar att myndigheten bör fokusera på sin kärnverksamhet istället för kostsamma kosmetiska förändringar.
Om uppfräschningen av varumärket påverkar kunderna på den kriminella marknaden återstår att se – men dyrt för skattebetalarna blev det i alla fall.
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.