Ditt personliga varumärke är kombinationen av dina färdigheter, de värderingar du presenterar och det intryck du lämnar på andra. Att aktivt bygga ditt personliga varumärke kan verka som en självisk strävan, men det är långt ifrån det. Det är ett bemyndigande val. Att göra det kan ge dig kontroll över din professionella utveckling, nätverk, karriär och övergripande välbefinnande. Det kan till och med göra dig mer synlig – och därför mer nöjd – i ditt nuvarande jobb. Som med allt annat i din karriär är det dock inte en engångsföreteelse att bygga ditt varumärke. Det kommer att ta tid och ansträngning, och det kräver konsekvent underhåll. Tack och lov finns det åtgärder du kan vidta dagligen för att hjälpa dig att definiera, utveckla och kommunicera ditt personliga varumärke. Ditt personliga varumärke är en återspegling av vem du är, dina värderingar, färdigheter och personlighet. Det är det som gör att du sticker ut i ett hav av frilansare som erbjuder liknande tjänster. Ditt varumärke ska vara autentiskt och resonera med din målgrupp. Här är några viktiga steg att tänka på när du bygger ditt personliga varumärke.

1. Självreflektion:

Ta dig tid att tänka på dina styrkor, passioner och de värderingar som driver dig. Vad skiljer dig från andra inom ditt område? Ditt personliga varumärke bör vara en autentisk representation av dessa aspekter. Det är omöjligt att ha ett starkt personligt varumärke om du inte har bra koll på vem du är, vad du tycker om och vad du är bra på. Det är troligt att dessa saker kommer att förändras med tiden, vilket är anledningen till att definiera ditt varumärke är något du kan och bör göra ofta.

2. Definiera din nisch:

Specialisering är ofta nyckeln till frilansande. Bestäm din nisch och de specifika tjänster du utmärker dig i. Att vara specialist snarare än generalist kan göra dig mer attraktiv för potentiella kunder. Det är viktigt att regelbundet reflektera över din nuvarande kompetens och hur du använder den för att påverka. När allt kommer omkring är dina färdigheter kärnan i vem du är och ditt personliga varumärke. På veckobasis, eller efter att ha slutfört ett projekt av intresse, överväg de färdigheter som gjorde ditt arbete möjligt. Fråga dig själv: Vilka färdigheter använder jag dagligen för att uppnå resultat? Vilken färdighet är jag mest känd för? Hur kan dessa färdigheter utvecklas i framtiden? Vilka av mina färdigheter hjälpte mig att nå framgång i det här projektet?

Detta är också ett annat bra ställe att distribuera dina intressenter. Om du inte får regelbunden feedback kommer du inte ha ett korrekt, kontextuellt mått på dina färdigheter och hur du kan utveckla dem. För att få igång konversationen kan du säga något i stil med: "Vad gjorde jag bra [under det här projektet] och var kunde jag ha gjort det bättre?"

3. Skapa din varumärkeshistoria:

Ditt varumärke bör berätta en historia som engagerar och kopplar samman med din publik känslomässigt. Dela din resa, erfarenheter och hur du har övervunnit utmaningar för att nå dit du är idag. Ett sätt att kommunicera ditt personliga varumärke är genom sociala medier, särskilt på plattformar som LinkedIn. Detta kan hjälpa dig att få synlighet bland dina kollegor, företagets chefer och rekryterare. Ett bra sätt att använda den här plattformen är att dela berättelser om kompetensen och talangernas kärna i ditt personliga varumärke som kanske inte är så uppenbart på ditt CV eller i ditt dagliga arbete. 

För att få dina färdigheter att lysa, var inte rädd för att bli personlig genom att dela med dig av talanger du har byggt upp utanför jobbet. Du kan dela historien om hur du har byggt upp övertygande skrivförmåga genom annonsering, kreativitet som hjälper dig att tänka snabbt på fötterna och ett tillväxttänk som gör att du kan se helheten. Dina intressen kan och bör också vara en del av ditt personliga varumärke. De saker du gör utanför jobbet gör dig vanligtvis till en mer välrundad person, och det i sin tur gör dig mer konkurrenskraftig. Att dela din berättelse hjälper dig inte bara att kommunicera ditt varumärke till ett större nätverk – det kommer också att bidra till att öka din synlighet internt, förbättra dina berättande färdigheter och ge dig chansen att samarbeta med andra utanför din funktion."

4. Håll en röd tråd:

 Den röda tråden är fortfarande central, både när det kommer till reklam och till övrig kommunikation. Idag säkerställer den igenkänning och håller ihop varumärket. Den gör det lättare för våra mottagare att skapa en sammanhållen bild och gör företaget trovärdigt.Se till att ditt varumärke är konsekvent på alla dina onlineplattformar, från din webbplats till dina sociala medieprofiler. Denna konsekvens stärker din identitet och bygger förtroende. För att konkretisera kan man i ett initialt skede prata om den röda tråden visuellt och den röda tråden textmässigt. Oavsett företagets storlek är det relevant att tänka efter noga på båda dessa punkter. Har ni en tonalitet som styr er verbala och skriftliga kommunikation? Har ni ett maner som kommer igen i er bildproduktion?

Kort sagt: Om man plockar bort er logotyp ur sammanhanget, finns det fortfarande möjlighet för mottagaren att se att det är ni som är avsändare? Finns det en röd tråd i ert uttryck?

5. Visa upp din portfölj:

Markera ditt bästa arbete i en portfölj. Det är ett kraftfullt sätt att visa dina färdigheter och ge konkreta bevis på vad du kan leverera till kunder. Arbetsgivare letar efter kreativa tänkare som kan tillföra något unikt till sina organisationer. Se till att du projicerar det bästa av dina kreativa färdigheter genom att inkludera en mängd olika projekt i din portfölj – några som är relevanta för jobbet du söker, och andra som visar hur du kan lösa problem med okonventionella tillvägagångssätt. En potentiell arbetsgivare kanske vill veta vad som gick till att skapa varje del av arbetet – vilken typ av utmaning(ar) den var utformad för att lösa, input från andra intressenter, hur väl du övervann problem som smög sig upp, lärdomar och mer. Det är en bra idé att ge sammanhang kring varje projekt. Inkludera fallstudier, om det behövs, så att arbetsgivarna ser hur den färdiga produkten ser ut och får en känsla av hur den hängde ihop och varför.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.