Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 veckor sedan
Nykomling
1

Successiv vinstavräkning

Hej!

Pratar och hjälper ibland folk med mjukvara och processer för redovisning och ekonomi och märker att successiv vinstavräkning ofta blir krångligt - både att faktiskt bokföra rätt men också att få fram underlag som revisorn godkänner.

Hur gör ni för att säkerställa att allt blir rätt? Vilka verktyg eller rutiner använder ni? Har inte hittat något bra verktyg för detta ännu, men mycket går ju inte testa utan att signa upp så kanske har missat något.

Tacksam för erfarenheter och tips!
Toppskribent
1545
264
I de fallen jag jobbat med det så tycker jag inte att kravet på exakthet har varit så väldigt stort, men för ens egen skulle vill man ändå att det blir hyfsat rätt, eftersom det annars skulle leda till väldigt knepiga skattekonsekvenser.

I praktiken handlar det om att kunna redovisa hur många timmar man lagt ner i ett projekt, och hur mycket material etc som köpts in, och jämföra det mot vad man redan har fakturerat och sedan mot projektets totala omfattning.  
Då får man fram hur mycket som ska ligga på innevarande räkenskapsår.

Inom bygg finns ju program som hanterar detta genom att de anställda ändå redovisar sina timmar och materialinköp, och då kan man på nåt vis använda detta.
Jag har dock bara kört manuella uträkningar.

Den engelska beteckningen ( fritt översatt ) ' procent-av-komplett' ger egentligen en enklare bild av vad det egentligen är man vill ha fram.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.