I grunden handlar Annas framgång även om att hon alltid har varit bra på att hitta och få med sig människor och att hon verkligen brinner för sin bransch och i alla möten med människor som hon träffar.

- Jag träffar verkligen människor från världens alla hörn och det är härliga, men också hjärtskärande historier ibland. Det är fantastiskt att kunna hjälpa, stötta, coacha, peppa och ge av min energi till alla kandidater.

Vad kännetecknar dig som företagare?

- Att jag är energisk, pålitlig, social, omtyckt, ärlig, men också lite ostrukturerad och flaxig skulle väl säkert någon säga, säger Anna med ett leende.

På vilket sätt har du utvecklats personligen under de senaste åren?

- Jag lärt mig mycket mer om branschen och dess svängningar. Till exempel så har jag lärt mig att göra mycket mer administrativt som jag inte själv gjort tidigare. För övrigt har jag lärt mig mycket mer om den digitala säljprocessen och digital marknadsföring.

Hur fyller du på din energi?

Genom mötet med människor då det ger mig energi att träffa människor. Jag har en massa energi i mig själv, så jag behöver snarare tänka tvärtom. Hur jag kan varva ner mer. Det gör jag på mina hundpromenader, plöjer TV-serier och sover väldigt bra.

Vad har du för tips till andra som också vill in i restaurangbranschen?

I dagsläget är det inte läge att ge sig in i branschen om man inte redan är där- då det krävs mycket erfarenhet och ett stort kontaktnät då det är lite tuffa tider just nu.

Det finns å ena sidan de som söker personal med ljus och lyckta och har svårt att hitta rätt, de som tom stänger enheter, styr öppet tider efter för låg personalstyrka, fortsätter hon.

Samtidigt som det finns många med erfarenhet som bara kan välja och vraka bland dessa tjänster. Vissa enheter går på knäna och saknar personal, andra enheter har för få bokningar, avslutar Anna.

Se även: Restaurangkedjan som drar fullt hus trots svåra tider

Och vilka tips vill du ge till de som vill ge sig in i bemanningsbranschen?

Innan man ger sig in i den branschen är det viktigt att man förstår den och vilka lagar och regler som gäller. Arbetsrättsfrågor som anställningsformer, arbetstidsregler, kollektivavtal med mera. Det är samma sak som inom allt företagande.

Du vinner på att satsa på att bygga försäljningen genom att bygga relationer med såväl kandidater som kunder. Samt när du hittar din egen nisch som diffrentierar dig från från övriga kollegor i branschen.

Anna poängterar här att hon väljer att benämna dem som kollegor och inte konkurrenter.

Vad ska man inte göra?

Misstag att undvika är till exempel att inte ha koll på regler för anställningsavtal samt att göra fel matchningar. Som i alla form av rekrytering är det bästa är du hittar rätt kandidat till rätt plats.

Text av Nina Jansdotter

Läs vidare: Virtuella assistenter sköter kontoret från utlandet


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.