Startsida
av Anna-Sofia Giese Vesterlund
Anna-Sofia Giese Vesterlund
Civilekonomen som tror på Feelgood på Reikiportalen i Luleå
0 foruminlägg
9 artiklar
Strax innan pandemin började berättade Magnus Ohlsson, Retail Strategist från We Hunt For Heads, om e-handelns utveckling. Utmaningar online blir kärnan i den nya fysiska butiken – Företagande.se. Nu är han tillbaka för att berätta om handeln efter pandemin. Denna artikel bygger på en föreläsning som Magnus höll i Luleå.

 

Vi vet inte vilka förändringar som är tillfälliga eller permanenta och vad det nya normala kommer att innebära. Det finns spår av tidigare pandemier som ligger kvar över trettio år senare, samtidigt behöver inte det som händer i ”det lilla” ha någon större betydelse i långa loppet. Strax efter 9/11 trodde ingen att vi skulle flyga igen, men bara tio månader senare var trafiken i gång med full styrka. Däremot hade 9/11 bestående påverkan på våra säkerhetsrutiner. Idag kan vi inte ens ta en flaska vatten genom säkerhetskontrollen på grund av denna händelse.

Två viktiga saker att ha koll på

Det är två saker som är hänt som kan vara viktiga att hålla koll på. Hemmaarbetet och de ökade transportkostnaderna.

Hemmaarbetet är här för att stanna

Allt fler har upptäckt att det kan finnas en tjusning i hemarbete och att slippa åka till kontoret ett par dagar i veckan. Fråga vilken rekryterare som helst. Idag är ”hur mycket får jag jobba hemifrån?” en av arbetssökandes vanligaste frågor.

Vi har byggt upp samhället med en infrastruktur som förutsätter heltidsarbete. Nu när vi arbetar hemifrån en eller ett par dagar i veckan uppstår nya möjligheter.

Close-to-home-konsumtion

 

När alla i ett bostadsområde lämnar sitt hem för att åka till sitt jobb försvinner marknaden från bostadsområdet. Men om de boende stannar hemma uppstår möjligheter till butiksverksamhet. Idag har vi en överetablering av större gallerior. Kan de små lokala butikerna återvända? Hur påverkar mindre antal resor infrastrukturen?

Kontorsytor blir mindre

När inte alla anställda är på plats samtidigt förändras lokalbehovet. Behöver verkligen alla ett eget skrivbord eller är det bättre att dela? 

Hemmakontoret

Att sitta i soffan och jobba är trevligt ett par timmar, men sedan upptäcker man värdet av ergonomi. Nu vill vi ha ett eget kontorsrum med bekväm stol, höj- och sänkbart skrivbord och egen skrivare. Vilket leder oss till nästa punkt. 

Råvarubrist och högre transportkostnader

 

Containerbrist, råvarubrist, inflation och irreversibla beteendeförändringar har påverkat tillgången till varor och höjt transportkostnaderna påtagligt. I början av pandemin gick träpriset i taket. Nu är det färgen som tagit slut. Liksom komponenter till hemmaskrivare. 

1. Transportkostnaderna har permanent nått högre nivåer

2. Det tillverkas 50% fler containers

3. Containerpriserna har ökat med 50%

4. Stor brist på lastbilschaufförer förvärrar situationen

Redan nu har flera stora amerikanska kedjor ökat sina lager för att säkerställa att de inte står utan varor. (Walmart +20%, Target +26%). 

Handeln 2025 – Andra trender

Trots de annorlunda tiderna så har faktiskt handeln som helhet ökat under 2020. Däremot har marknaden förändrats. Marknaden finns där kunderna finns, är vi hemma är marknaden hemma.

Trender som ser ut att fortsätta fram till 2025 är:

E-handeln fortsätt tillväxt

Allt fler handlar online, kundupplevelsen blir allt bättre, liksom hemleveranserna.

Kostnaden för ny kund online – 60% mer

Bara för att man finns online betyder det inte att kunderna hittar en. Allt fler företag har börjat använda sig av pop-up butiker och show-rooms för att skapa intresse av produkterna IRL.

Gå Direct 2 Custumer

Allt fler företag vill kommunicera direkt till kund, i stället för att tillhandahålla sina produkter via en återförsäljare. Bland annat Nike gör sig av med 80% av sina återförsäljare för att själv sköta försäljningen.

Amazon & Zalando

Världens största säljkanaler ökar sin omsättning och fortsätter att samla allt fler återförsäljare under samma tak. 

Tips

Magnus ger avrundande tips. Vad ska företaget lägga krut på?

Agera – men smart. Fokusera på kundvärdet. Varför ska kunden komma till oss? Skapa största möjliga nytta för kunden samtidigt som skillnaden mot konkurrenterna ska vara så stor som möjligt. Var unik.

Finns i så många kanaler som möjligt – Men lär dig spelets regler. Digitalisering är inte alltid vägen till framgång.

Förvänta dig att leverantörer fokuserar på sig själva – Det som gällde förut kanske inte är intressant längre.


Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.