Innebär den allt ökade onlineförsäljningen att fysiska butiker nu kommer att upphöra? Nej, butikerna får istället en helt annan funktion. Många företag som förut endast funnits online börjar nu att starta egna butiker.

Just nu pågår en nationell utbildning av butiksägare i hela Sverige. Projektet Kompetenslyft för handeln arrangeras av Handelsrådet och finansieras av EU-medel. I tre år får deltagarna tillgång till föreläsningar av beresta konsulter som berättar vilka trender som slagit rot i världen och hur en småföretagare i Sverige kan dra nytta av dessa förändringar.  I denna utbildning berättar Magnus Ohlsson, Retail Strategist från We Hunt For Heads, om e-handelns utveckling.

Ett skyltfönster även för nätbutiken

Syns du inte finns du inte. En fysisk butik fungerar som ett skyltfönster. I en butik i norra Norge kunde man se att runt en fjärdedel av kunderna i området handlade i en butik. Resterande sjuttio fem procent handlade i samma butik, men online. Man beslöt sig för att spara en slant och stänga ned den fysiska butiken med förhoppningen att den sista fjärdedelen av kundunderlaget också skulle söka sig online. Det som hände var motsatsen. Försäljningen tvärdog, även online. När kunderna inte längre såg butiken glömde de bort att den fanns.

Personalen i den fysiska butiken hjälper kunden i online-köpet

När onlineföretaget startar en butik gör de inte de i traditionell bemärkelse. Istället fokuserar de på kundnytta. Var ligger kundens utmaningar online? Utmaningarna blir kärnan i den fysiska butiken.

Detta är några av funktionerna i de nya typerna av butiker:

  • Kläm och känn - kunderna får klämma och känna på produkterna – innan de går in på nätet och beställer.
  • Personlig profil – Kostnadsfri hudanalys eller hjälp att ta mått för sina egna skräddarsydda kläder. I butiken får kunden hjälp med sådant som är svårt att göra själv. Personalen hjälper kunden att skapa sin personliga online-profil så att kunden med lätthet sedan kan beställa hemifrån.
  • Försäljning - Visst finns det butiker som också satsar på försäljning i den fysiska butiken. I den fysiska butiken omges kunden av storsäljare online, vilka förstås exponeras tillsammans med kundrecensionerna från webbutiken.

Ett perfekt läge för uppstickare

Visst kan det kännas svårt, tids- och resurskrävande att sammanlänka online försäljning och fysisk butik, men Magnus Ohlsson påminner om att förutsättningarna är lika för alla. De stora jättarna har kanske fler resurser, men deras stora maskineri har inte samma flexibilitet som en ung uppstickare. Här finns många outnyttjade guldådror som bara väntar på att bli hittade.

Se även: Gör som företagen i mästarklass: Skjut först provskott, sedan kanonkulor

Utgå ifrån verksamhetens styrkor och affärsidé

Om du vill sammanlänka fysisk butik med online butik rekommenderar Magnus Ohlsson att du utgår ifrån verksamhetens styrkor och kundens behov. Det finns inte något universalsätt som fungerar för alla. Fokusera på det som gör dig som är unik, och testa dig fram.

Tips på läsning: 3 nycklar för varaktig framgång med företaget

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.