Ungdomar som jobbar likt tidningsförsäljare

14
Hej alla. Jag är ny här, har inte sett denna fråga innan så jag ställer den.
Behöver lite hjälp med info hur det funkar med att låta ungdomar jobba på ett sätt som liknar tidningsförsäljarna som går runt på lördagar.
Står i startgropen med en idé där jag vill ha ungdomar eller skolklasser som säljare.
Tacksam för svar.
Robert.
1165
Tricket är att man säljer sakerna till en förening/skolklass för ett visst pris, ibland med returrätt, och sedan är det deras sak att se till så att grejerna säljs och att de får in sina pengar som de skall ha. Relativt lite jobb för dig, ingen form av arbetsgivarfunktion finns och därmed inga arbetsgivaravgifter, kontrolluppgifter, källskatt eller liknande. Det är heller inget med anställningsavtal eller sådant som du behöver bry dig om. Föreningarna är som regel momsbefriade så att du fakturerar dem med ditt pris plus moms, och på mellanskillnaden som föreningarna tar ut blir det ingen moms.
14
Aha, fungerar det på samma sätt med tidningsförsäljare?[br]Jag vill ha upplägget så att ungdomarna kollar under veckan intresset, samlar ihop och lägger en beställning via mej och ungdomarna delar ut på Lördag morgon.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.