När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Min erfarenhet av detta är att försäljaren ofta vill ha 16-20 månaders vinst för försäljningen. Fungerar dock att pruta ner då det ofta finns en anledning varför personen vill sälja, det är inte ett par skor som man kan låta ligga för att vänta på ett annat bud. [br][br]Ex.[br][br]Månadsvinst: 50.000 (innan personen tagit ut lön) [br][br]Kostnad för att köpa företaget: 50x20= 1 000.000[br][br]Dock är inte Sverige min marknad så detta är absolut inte något jag tror jag vet eller som något du borde se som fakta, utan bara ett försök att hjälpa dig med det lilla jag vet.
Hej Patrik,[br][br]Det finns som du säkert förstår en hel del grunder som man värderar ett företag på.[br](Jag förutsätter att du har fått förfrågan att köpa snarare att du gett ett "kallt" bud)[br][br]Det första man bör kolla över är om det finns några juridiska begränsningar med företaget, t.ex om det finns några avtal som snart går ut? Baseras företagets försäljning på en eller få kunder och i såfall hur stor betydelse har företagets ägare för att den kunden ska vara kvar? Finns det krav på särskild kompetens i företaget som du inte besitter mm.[br][br]Vidare ska man försöka tyda värdet i nuvarande ägares arbetsinsats, kan du prestera lika bra? Vad händer om du inte är lika duktig, kan företaget fortfarande gå med vinst?[br][br]En värderingsmetod om företaget är mer "självgående" kan vara avkastningsvärdet på företaget d.v.s ca 5*årsvinsten. I ett företag där ägarens arbete är mycket avgörande är det bättre att göra en substansvärdesberäkning, d.v.s se till vilket faktiskt värde som finns i företaget i form av inventarier mm.[br][br]Naturligtvis spelar det stor roll i värderingen om säljaren är mer eller mindre benägen att sälja ( ofta förknippat med ålder).[br][br]Lycka till!
Beräkna avkastningsvärdet[br][br]Vid en avkastningvärdering är underlaget för värderingen bolagets vinst ofta beräknat efter verkligt utfall de senaste åren med justering för eventuella "onormala" poster såsom för låg eller för hög ägarlön eller pensionsinbetalningar jämfört med vad som kan anses vara marknadsmässigt, reavinster vid fastighetsförsäljningar mm. Beräkningen kan också göras m.h.t. framtida vinster, vilka dock ofta kan vara svåra att beräkna.[br][br]Den genomsnittsvinst som beräknats enligt ovanstående multipliceras med en multipel som är beroende av vilket avkastningskrav ägarna/köparen har. En rimlig nivå på multipel i den typ av bolag som här avses brukar ligga på 4-5 årsvinster.[br][br][b]Kontrollera att de siffror som du fått av tidigare ägare verkligen stämmer innan ett slutgiltigt köp. Man kan inte lita på årsredovisningarna det kan finnas felaktigheter i bokföringen. Det är en billig försäkring att låta en revisor gå igenom dem.[/b][br]
[quote author=BMP link=topic=4181.msg19657#msg19657 date=1218580931][br]Förstår att det är svårt att det är en svår fråga... men alla tips och råd som jag kan få är värdefulla.[br][/quote][br][br]Testa denna tjänsten, [url=http://www.foretagsvardering.org/enkel/]företagsvärdering.org[/url] helt gratis. Där kan du få en grov uppskattning om vad företaget är värt. [br][br]Vill du lära dig om olika värderingsmetoder eller göra egna beräkningar finns en bra sida om [url=http://www.business-valuation.net/methods/]valuation methods[/url] som jag kan rekommendera.