Ekonomi

Handelsbolag - resultatkontot vid årets slut

Hej allihopa,

Var en sisådär 12 år sedan jag läste redovisning så kunskaperna är något rostiga, hoppas någon här har lite mer koll  😃

A...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Varuinköp från Eu-land

Kan någon förklara varuinköp från annat e-uland, vad som gäller för mig i sverige, jag har försökt att läsa och läsa men fattar svårt?

omvänd s...

Privat tagna lån in i ett HB

Jag och min kollega har finansierat ett köp av ett HB genom att ta egna privata lån hos banken. Vi har olika stora delar på lånet, samt olika räntor,...

Köpa loss kamera från mitt egna företag, hur gå tillväga?

Det är såhär:

Köpte en kamera via företaget nu i slutet på juli. (behövde den för att fota produkterna och hade tänkt fixa med en foto-tjänst o...

Utdelning i AB

Hej igen bokföringsexperter,

Jag startade mitt AB våren 2007 och hade mitt förstabokslut redan sista augusti samma år (köpte ett färdigt lagerb...

Hur göra, hobbyverksamhet?

Jag funderar på att öppna en liten webshop och driva den som hobbyverksamhet under en tid. För att ev om några år eller så dra igång ett ordentligt fö...

Hjälp med uträkning ang bidrag och investering

Jag har funnit ett mikrobidrag som hjälper till att stödja ett företags investering. Bidraget är 50% av investeringen.

Då detta är i precis sta...

Ny företag - ny bokföring...

Hejsan.
Jag har precis startat mitt företag (EF) och funderar på hur sjutton jag ska göra för att starta min bokföring.
Vilket program är de...

Bokföring i EF

Om man har en EF och använder sig ut av sitt privata bankkonto och betalar alla fakturor med ska man då bokföra ett köp enl fölande?

2018 K 100...

Minskar avbetalning av lån resultatet?

Scenario:  Hyresfastighet med lån. Huvudinkomst från konsultverksamhet. Enskild firma.

Kan överskott från konsultverksamheten går till att...

Momsfråga vid försäljning utomlands.

Jag har fått en förfrågan om att sälja en exklusive rätt till en logotyp till ett engelskt LTD bolag. Eftersom jag inte är van vid handel över rikets...

Flera AB:n?

Varje år tar jag ut ~90 000 till 20% skatt i utdelning från mitt AB. Till det plockar jag ut en sedvanlig lön på 20500 kr varje månad.

Min fråg...

Leverantörsfaktura krångelfråga

Fått en påminnelseavgift avseende ränta för försen betalning på säg... 115sek. Sen dök det upp en faktura från inkasso på 115+160sek=275Sek. Jag har r...

Första produkten såld.

Hej Hej!
Nu har jag fått min första produkt såld och undrar lite. Vad nu?
Ska detta registreras på nått sätt, ska moms och skatt betalas in nu e...

Bokföra Adwords, nytt konto

Jag ska bokföra kostnader för adwords. Men det finns inget konto i BAS2007 som kommer på momsrapportens ruta 21 så man ska tydligen skapa ett. Men hur...

Pågående arbeten (tjänsteföretag)

I ett AB. Inom rekryteringsbranchen.

Vi har x antal avtal med företag där vi fått en startavgift och några helt utan startavgift och när vi lyc...

Vad döper ni lev.fakturor mm i bokföringen till....

För att lätt kunna hitta tillbaka till verifikationer mm.

Levfakturor, inbetalningar och kundfakturor mm....

Jag tycker jag rör till d...

Bidragslista eller tips

Jag har precis skickat in min registrering av företag och anmälan av f-skatt och momsregistrering. Nu tänkte jag börja kolla upp om det finns bidrag a...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Trött på PC

Hejsan!

Har nu suttit och formaterat om min dator för 10000:e gången och börjar tröttna på allt som har med PC att göra. Funderar därför på at...

Kategori: Inköp

Såld faktura och sen kundförlust...rörigt.

Vi har sålt en faktura till AMFA och fått pengarna minus deras avgifter dagen efter. Därefter har kunden lyckats få denna faktura att bli en kundförlu...