Ekonomi

Bilförmån

Bilförmånen, läggs den på resultatet eller vinsten?

Ex. Intäkter - Kostnader = 100.000 (vinst). Resultat 75.000

Om bilförmånen är 40.0...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Försäljning av inventarie, bokföra

Hej!

Jag har tänkt sälja en inventarie från min enskilda firma som är momsregistrerad och redovisar moms en gång per månad.

Det är så...

Inköpspriser

Hej,

tänkte starta ett företag men är fortfarande i utvecklingsfasen.

Jag undrar hur man får tag på inköptpriset på de varor jag kommer...

Kategori: Inköp

Pris vid köp av företag?

Förstår att det är svårt att det är en svår fråga... men alla tips och råd som jag kan få är värdefulla.

Innan jag betalar för en professionell...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföra överföring mellan bankkonton?

Hej!
Jag undrar om jag måste/bör bokföra en överföring mellan två konton i företaget, om jag tex flyttar pengar från företagets transaktionskonto t...

Gratis Budgetprogram

Det MÅSTE ju finnas. jag behöver ett program som kan beräkna en balans och en likviditet och en resultatbudget till min affärsplan. Finns det några at...

Hjälp att köpa in datordelar!

Hejsan, nu är jag nästan igång att köra igång och sälja datorer. Men har problem med vart jag ska handla från.

Just nu hade jag tänkt beställa...

Kategori: Inköp

Finansiering med privat lån

Funderar att köra igång eget i form av enskild firma alt. HB. För att finansiera det hela privatekonomiskt planerar jag på att ta ett privatlån.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

F-skatt för designer

Hej,

Jag har precis fått mitt första frilans jobb hos en design firma och håller just nu på att försöka förstå och fylla in min F-skatte sedel...

Skatt i handelsbolag

Hej

Tänkte kolla om jag uppfattat beskattningen av handelsbolag (i grova drag) rätt.

Exempel: Delägare As andel av handelsbolagets övers...

Google ads - bokföring

Hej

Jag tänkte starta ett företag som får intäkter från google ads. Avtalet är med Google på Irland och således inom EU. Om jag förstått det rä...

Handelsbolag - resultatkontot vid årets slut

Hej allihopa,

Var en sisådär 12 år sedan jag läste redovisning så kunskaperna är något rostiga, hoppas någon här har lite mer koll  😃

A...

Varuinköp från Eu-land

Kan någon förklara varuinköp från annat e-uland, vad som gäller för mig i sverige, jag har försökt att läsa och läsa men fattar svårt?

omvänd s...

Privat tagna lån in i ett HB

Jag och min kollega har finansierat ett köp av ett HB genom att ta egna privata lån hos banken. Vi har olika stora delar på lånet, samt olika räntor,...

Köpa loss kamera från mitt egna företag, hur gå tillväga?

Det är såhär:

Köpte en kamera via företaget nu i slutet på juli. (behövde den för att fota produkterna och hade tänkt fixa med en foto-tjänst o...

Utdelning i AB

Hej igen bokföringsexperter,

Jag startade mitt AB våren 2007 och hade mitt förstabokslut redan sista augusti samma år (köpte ett färdigt lagerb...

Hur göra, hobbyverksamhet?

Jag funderar på att öppna en liten webshop och driva den som hobbyverksamhet under en tid. För att ev om några år eller så dra igång ett ordentligt fö...

Hjälp med uträkning ang bidrag och investering

Jag har funnit ett mikrobidrag som hjälper till att stödja ett företags investering. Bidraget är 50% av investeringen.

Då detta är i precis sta...

Ny företag - ny bokföring...

Hejsan.
Jag har precis startat mitt företag (EF) och funderar på hur sjutton jag ska göra för att starta min bokföring.
Vilket program är de...

Bokföring i EF

Om man har en EF och använder sig ut av sitt privata bankkonto och betalar alla fakturor med ska man då bokföra ett köp enl fölande?

2018 K 100...