Ekonomi

När måste man senast bokföra inköp?

Hej! Jag är ny här. Jag och en kompis har startat ett musikproduktionsbolag. Vi försöker sköta så mycket som möjliget själva och har skaffat Fortnox b...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Årsredovisning av moms

Hejsan!
Jag har några frågor angående årsredovisning av moms i enskild firma. Kan man efter att man tagit ut en momsrapport till bokslutet noll...

Nolla konton?

Har just gjort mitt första förenklade årsbokslut och undrar nu exakt hur man ska göra i bokföringsprogrammet (Promikbook). Ska man nolla alla konton o...

Om konto 5410

Hej, kan någon förklara den här konto?
Går att bokföra handverktyg på detta?
Till ex. handborrmaskin, Sticksåg, vinkelslipare, multiverk...

fråga om uträkning av vinst/kostnad

Jag har en fråga.
Om jag har order på 50 produkter men måste beställa min. 100. Kan jag då skriva av kostnaden för alla 100 även om jag bara ka...

Distributör av iPhones och iPads, extremt svårt att hitta?

Hej Företagande!

Jag är bara dagar från att öppna en webbshop som bland annat säljer tv-spel, viss elektronik och tillbehör för tablet...

Kategori: Inköp

Hur bokför jag ett lån när jag avslutar enskild firma?

Jag har avslutat min enskilda firma och använt Visma Enskild Firma som bokföringsprogram. Abonnemanget har gått ut och därmed supporten så jag hoppas...

Bokföring av reverslån

Jag undrar hur jag bokför en köpesumma (köp av bolag) i form av en revers som skall amorteras månatligen. Man kan ju inte boka som enbart långsiktig s...

Hjälp med Aktiebolag

Aktiebolag

Hej, nu har jag precis startat AB från EF och är inte så haj på hur allt fungerar så förklara gärna så lätt och pedagogiskt...

Hur gör jag med privatägd bil i AB

Hej, nu har jag precis startat AB från EF och är inte så haj på hur allt fungerar så förklara gärna så lätt och pedagogiskt som möjligt, min fråga:

Förenklat årsbokslut Momsfria intäkter

Jag har haft en del intäkter med omvänd skattskyldighet (byggmoms).Dessa har bokförts på ett konto 3044 (Försäljning tjänst momsfri Sverige). Skall de...

Hur bokföra momsen vid bokslut?

Jag har fortfarande moms kvar på mitt skattekonto, kanske en tusenlapp som inte betalats in på mitt bankkonto, som jag fattar de sätter de bara in sum...

Frågor om bokföring

Har precis startat enskild firma och kör kontantmetoden. Har endast haft några färre uppstartskostnader i företaget.

I december månad...

Hur bokför jag mitt lager?

Hej, jag har ett handelsbolag (ett bokförlag) där jag köpte 800 av mina böcker, det bokförde jag på konto 4010 (13000 sek) jag har inte bokfört något...

Betala båten?

Jag har en enskild firma och skall köpa in en båt för att ha endast för dyk- och fiskeutflykter. Skall jag köpa båten privat eller finns det et...

Kategori: Inköp

Uttagsbeskatta en bildskärm, hur?

Hej!

Jag har precis avvecklat min enskilda firma. Jag köpte en bildskärm som jag tänkte flytta över till mig själv. Pratade med Skattev...

Eget bolag för dom anställda?

Hej,

Jag driver ett byggföretag som är ett aktiebolag, jag har växt ganska fort och på under två år fått 11 st anställda med allt vad d...

Balans/resultat-räkning, detsamma som rapport?

Precis som rubriken lyder.. Är balans respektive resultaträkning detsamma som en balans/resultatrapport?
Läser FEK och har bara sett ordet "ra...

Förränta moms (+ ev skattepengar) fram till inbetalning 2014?

Hej
Jag har en enskild firma med förlängt räkenskapsår (förenklad bokföring). Min moms (och skatt-justering) skall alltså betalas in en bit in...

Reklamskatt otydlig.

Hej alla,

Har tänkt att sälja annonsplatser på en viss kartong. Kartongen kommer att användas till förvaring.

Nog om de...