Ekonomi

Problem med bokföring av hyra

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och håller även på att starta företag för första gången och har då en fråga som jag hoppas att få svar...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kan man låna ut pengar privat till sitt bolag?

En fundering jag har är om det är ok att låna ut privata pengar till sitt nya företag och vad finns det för för och nackdelar med detta??

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hjälp mig att komma igång!:)

Hej alla, hoppas någon kan hjälpa mig så att jag kan kommma igång. Har gjort några påhittade transaktioner ifrån företagsstart till bokslut.

Bokföra uttag reserverade för skatt & moms

Hade under företagets första tid ganska stora utgifter, där merparten av inkomsterna gick just till investeringar och dylikt. Under senare delen av rä...

Inköp av förbrukningsinventarie utomlands/i danmark

Hej alla!

Jag gjorde ett inköp på plats i Danmark av en väska för utrustning, då jag under jobbresan hade sönder min gamla. Beloppet ha...

i vilken ordning avslutar man en enskild firma?

Hej,

jag har en enskild firma sedan ett antal år och jag har nu bestämt mig för att avsluta företaget då jag har fått en heltidstjänst...

Konstaterade kundförluster

Hej!
Undrar hur ska jag bokföra konstaterade kundförluster om jag använder kontantmetoden.
Tack för tips.

Hur bokföra inköp av datorprogram från utlandet?

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Om jag har köpt en mjukvara/datorprogram från utlandet har jag förstått att vi måste bokföra d...

Bestämmande angående preliminär skatt

Hej!

Jag har startat en enskild firma i September 2013 och har förlängt räkenskapsår till 31 December 2014. Jag lämnade på ansökan om F...

Bokföra lagervärde under 5000:-

Hej!

Jag har under året löpande bokfört varuinköp och varuförsäljning ,har vid årsbokslutet ett lagervärde som understiger 5000:-. Hur...

Bokfört fel (moms) Skatteverket skyldig mig pengar

Bokföringsnämden och Skatteverket har inget intresse av att hjälpa till så jag frågar här. Kan betala en liten slant om någon är girig. Tack.
<...

Redovisa lagervärde i INK2R

Hej!

Jag har stött på ett litet problem när jag ska fylla i INK2R för mitt AB (första räkenskapsåret).

Jag har inte bokf...

Att registrera litet företag eller inte?

Jag är i färd med att skapa lite olika små verksamheter internet. Hittills har jag tänkt att jag driver dem som "hobbyverksamheter" till de börjar dra...

Arbete i eget AB - är jag automatiskt anställd då?

Hej!

Startade ett AB för ett år sedan. Har som enda ägare jobbat själv i företaget men aldrig tagit ut lön. Inte registrerat mig som a...

Bokföringshjälp

Hej!

Har köpt varor för 10000 sek från ett annat EU land och betalat i förskott. Har lämnat ut mitt VAT nummer till leverantören och be...

Överföra bostadslån till företaget

Hej,

Jag har en enskild firma och köpte för några års sen en lokal som jag tagit ett privat lån för. Nu tänkte jag bokföra räntekostnad...

Hur får jag ihop balansräkningen?

Har lite funderingar kring balansräkningen.

Om jag har följande tillgångar

Inventarier 88 000 (innan årets avs...

sälja och köpa inventarier

Jag har en enskild firma där jag jobbar med film och där jag normalt säljer mitt arbete. Så det är fakturering kring detta jag är van vid och känner t...

Nollställa konton vid årets början/slut

Man ska ju nollställa kontona 20xx mot 2010 i början/slutet av året. Men jag får inte ihop det riktigt. Enligt reglerna ska man ju bara nollställa gen...

bokföra iZettle

Hur bokför jag en kortbetalning med iZettle på rätt sätt?

Idag betalar kunden med kort och får därmed en kontantfaktura, Visma enskild...