Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 år sedan
Nykomling
7
1

Bokföra sjukförsäkring, kontantmetoden, aktiebolag


Hej,

När jag startade mitt AB så fick jag en sjukförsäkring utan kostnad i ett visst antal månader.
Nu är dessa månader förbi och fick en faktura på ett jättelitet belopp i brevlådan och jag kommer få det månadsvis.

Hur ska jag bokföra det här? Ringde pensions-/försäkringsbolaget och frågade och de sa
Avdragsrätt, löneskatt (24,26%) och att det inte ska förmånsbeskattas.

Mina tankar just nu:

1930K - x kr
7410D - x kr
7530D eller 7532D - x * 24,26%
2514K - x * 24,26%

Är jag helt fel ute med ovan?
Vad är skillnaden på 7530 och 7532? Bokföringsprogrammet säger
7530 - Särskild löneskatt
7532 - Särskild löneskatt pensionskostnader - deklarationspost

Finns det något annat jag ska tänka på?

Tacksam för svar!
Nykomling
7
1
Hej igen,

Ingen som vet? Jag kanske är helt ute och cyklar?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.