Vilket bokföringsprogram kör du?

9

Jag är nyfiken på att höra vilka bokföringsprogram ni kör med och vilket ni skulle rekommendera för en nybörjare.



Jag kommer ha väldigt lite bokföring att göra så har börjat kolla på speedledger just för autokontenteringen mot banken, enda jag saknar där är möjligheten att spara inventarier och göra automatiska avskrivningar men kommer på sin höjd ha två-tre saker att skriva av så blir inte jättejobbigt att sköta det manuellt då. Har även kollat lite på fortnox, visma och bokio.



Är öppen för förslag så länge programmet är enkelt och nybörjarvänligt. 

2

Kör Bokio. Enkelt och möjligt att växa med. 

 
3

Jag kör Bokio efter att en coach tipsade mig. Funkar rätt bra förutom att det kan kännas lite dyrt om man vill behålla mallarna för verifikat. Annars kan man bokföra manuellt om man vet vilka konton man ska använda. Skulle velat använda deras "företagskort" också men den funkar tydligen inte för att ta emot betalningar utmolands och som YouTuber och freelancer på internet blir det ju svårt...

3

Har du väldigt lite omfattning duger ofta gratissystemen helt ok. Dooer till exempel. Ska du göra bokslut, årsredovisning och deklaration själv är det nog ändå bra om det finns någon form av tjänst för det. Ska du leja bort den biten spelar det så klart mindre roll. 

Bokio är också smidigt, även om det kostar lite i månaden. Dock mer funktionalitet kring årstjänster.

Här är en jämförelse över Dooer mot Speedledger. Du kan lägga till Bokio också, längst ner på sidan. 

 

8

Dessvärre haft ganska negativ erfarenhet av Fortknox, valt att hoppa över till Visma nu. Håller tummarna att det fungerar bättre i längden.

Vi på Greenbalance vill hjälpa dig att på en naturlig väg finna inre balans, avkoppling och återhämtning.
 
3

Min erfarenhet är dessvärre tvärtom, men hoppas du får en bättre upplevelse. Berätta gärna hur det går, vore kul att höra.

6

Provade många bokföringsprogram tills jag gav upp och skaffade en billig byrå. Om du måste lägga en hel månad på att läsa på om reglerna och lära dig grunderna, så är 12000:- om året för att slippa detta inte så illa. Man bör dock alltid förstå balansräkning, kredit, debit och regler för uttag så att man inte bryter reglerna eller går i konkurs.

 
3

Kör du ensam i bolaget? Ingår årstjänster? Får du sköta administrationen själv, dvs det är bara debet och kredit som ingår? Oavsett låter det som ett bra pris. 

Jag tror också att ganska många är snåldumma och att man kanske kan göra ett eller två jobb extra i stället för att bokföra är en ganska bra trejd. Har man ingen chans att utöka intäkterna är det ändå relativt enkelt att lyckas med den löpande bokföringen själv. Deklaration, årsredovisning med mera är väl inte helt omöjligt heller, men klart svårare.

 
6

Är ensam i aktiebolaget, med min tidigare chef som suppleant. Hos Lilla Ekonomibyrån fick jag bokföring, bokslut och rådgivning för ett lågt paketpris anpassat för mindre bolag, genom att man håller sig under vissa gränser av hur mycket arbete de hanterar. Om man ska ha extra tjänster så brukar de känna konsulter som har bra priser. Om man gör bokföring själv men inte kan bokslutet, så brukar det totala priset ändå bli detsamma som att använda paketpris med bokföring, bokslut och rådgivning. Kan till och med bli mer jobb för byrån som sköter bokslutet om man inte använder samma programvara och principer för bokföringen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.