Starta eget, med fast inkomst.

2

Hej! Mitt första inlägg här 🙂



Jag jobbar för ett norskt bolag men ska flytta till Sverige och jobba permanent därifrån. Jag undersöker därför möjligheten att starta eget och fakturera företaget. De har gett mig OK för detta.



Men det jag inte blir klok på är vilken företagsform som jag borde ha och hur mycket det återstår per fakturerad krona. 



Jag kommer fakturera 60-65' varje månad. Hur mycket kvarstår av detta efter skatt, arb.avgift osv? Innan har jag fått ut 34' efter skatt när jag varit anställd. Kommer jag upp i dessa siffror med eget bolag efter alla skatter och avgifter? 



Tack på förhand! 🙂 





/Benjamin

4

Hej!

Till att börja med kan jag tipsa om att testa lite på någon lönekalkylator som finns ute på nätet tex:

https://www.nystartad.se/lonekalkylatorn/

Där ser du att om du fakturerar för ca 65k får du ut ca 33 500 i nettolön.

Sen är mitt tips att fundera på om du verkligen behöver ett eget bolag (och vill driva all redovisning mm. kring det) eller om du ska använda något bolag i app företag -  www.bapelsin.me eller frilans finans en liknande tjänst som låter dig sälja dina tjänster/ produkter utan att ha eget bolag. Man säljer bara via appen och får en skattad lön av dem varje månad från sin försäljning. 

Lycka till och ge inte upp din dröm om att driva eget! Heja!

3

Precis som Evelin nämner så är "app alternativet" väldigt smidigt i mindre skala. 

Detta är förstås helt upp till din egna preferens. 

https://simplecryptoguide.com/sv/
1009
206

Hej,

 

Sedan när man jämför anställning och företag så finns det en del saker som inte är så lätta att sätta ett belopp på. Speciellt aktuellt ifall man bara har en kund.

Anställningen ger ju en viss anställningstryghet jämfört med företagende. Visserligen beror det också hur man skriver avtal vid företagandet. Ofta har man tillsvidareavtal med kanske en månads uppsägning eller kanske ingen alls. Vid anställning är det inte lika lätt att göra sig av med den anställde vid tex lågkonjunktur. Det är också stor skillnad vid sjukskrivning. 

En annan sak som man ofta glömer när man jämför lön/pris är förmåner, pension mm. Allt som du kunde få som anställd men ska betala själv som företagare. Dessa bitar är ofta lättare att sätta pris på än ev sjukskrivningar. 

www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.