Bokföring och moms vid inköp

1
Hej!

Det här må vara en dum fråga, men vill bara dubbelkolla så att jag förstår det korrekt när det kommer till bokföring och moms vid inköp.

Hur bokför man ett inköp via exempelvis Alibaba när man har betalat med kort? (Har inget bokföringsprogram eller liknande då bolaget inte är startat och inköpet är inte heller gjort, men kommer ske inom kort). Behöver man be om en specifik faktura eller specifikation som man sedan lägger in i bokföringsprogrammet?

Och hur fungerar det med moms på produkter som är inköpta från Kina? Eftersom man köper det utan moms så antar jag att man inte lägger till någon moms på dessa produkter och jag kan således inte "dra av" någon moms. Stämmer va?

Men, om jag köper in produkter från ett annat EU-land där fakturan också står utan moms, så blir det annorlunda, har jag fått för mig? Lägger man där på en fiktiv moms eller liknande som jag sedan kan "dra av" på den inkommande momsen vid försäljning?

Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa en smått förvirrad nykomling i det här 🙂

Stort tack på förhand!
1009
206
Hej, Du behöver alltid ett kvitto/faktura som underlag på köp. Finns viss info som måste ingå. Ibland när man köper på nätet så måste man skriva ut själv vid beställningen (ibland kan man logga in och hitta info i efterhand). Många mailar ut någon form av kvitto som bara innehåller priset i princip, och det är inet tillräcklig info. Att tänka på när man beställer saker från utanför EU är att man ofta själv måste förtulla varorna. Då får man också en moms som ska deklareras. I vissa fall kan transportören förtulla varorna, men då ska du som köpare vara säker på det och får underlaget från dem. Ibland är det enklare att beställa från EU även om det kostar mer. Vid handel från EU så ska du ofta räkna ut momsen själv. Den ska deklareras i en egen ruta i momsdeklarationen. Du lägger också på samma moms som ingående moms varför det tar ut varandra och kostar noll, men ska likafullt redovisas. Hur momsen ska behandlas beror på olika saker som tex vad som köps. Kan vara bra att kolla upp på skatteverket.se. För inköp innan verksamheten startat(registrerats så kan du bokföra inköpen på lämpligt konto och göra det som ett utlägg. Kredit bokförs på 2893. Här får man inte dra av momsen, utan ska ta upp hela beloppet inkl moms som kostnad.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.