Enskild firma, reparation av elektronik, lager, inventarier
Jag har precis blivit godkänd för FA-skatt och blivit momsregistrerad.
Har alltså fast anställning och tänkte ha detta som en liten bisyssla.
Jag kommer ägna mig åt reparation/service av elektroniska instrument samt relaterad utrustning.
Jag har några tunga frågor som jag inte riktigt hittat svar på efter ca 1 veckas sökning på nätet, sena kvällar och nätter...
Fråga1:
Jag tänkte börja med att "sätta in" lite privata inventarier i firman, t.ex. lödkolv, oscilloskop, multimeter etc. (Värde<4000)
Det blir direktavskrivning också, men det blir välnästa års bekymmer 🙂 (Förlängt räkenskapsår)
Men för insättningen, skriver jag ett eget verifikat med en rimlig begagnatvärdeuppskattning och bokför som
2017 Egen insättning (K)
1220 Inventarier (D)
?
Fråga2:
Jag har ett privat mindre lager av komponenter av varierande styckvärde från 10 öre till 100kr. Det är osannolikt att jag kommer behöva använda allt det så jag tänkte föra över efter behov. Jag har nu reparerat en maskin och använt lite komponenter.
Kan man använda någon form av VMB på privatägda komponenter efter jag fört över dem som egen insättning till t.ex. 4000 Lager? Då ska det väl inte vara någon moms på försäljningen av det heller utan bara på eventuell vinst jag tar ut (+arbete såklart) antar jag. Hur bokför man det och hur ser fakturan ut? Tänkte på momsen för komponenterna jag tar upp i fakturan...
Fråga3:
Jag kommer vid behov av nya komponenter köpa in till firman, men eftersom jag kanske behöver t.ex. 3st av en sort, men de säljs i pack om 10 och dessutom kostar kanske 1kr styck, så blir det ju helt vansinnigt att sitta och detaljboka allt sådär. Någon föreslog att jag skulle ta in komponenterna som någon form av förbrukningsmateriel, tänk gem och papper till ett kontor. Då blir det ju inte något direkt lager att hålla koll på. Kan man göra så och hur bokförs det vid inköp och försäljning med lite vinst pålagt?
Fråga4:
Givet allt ovanför, med tanke på att jag inte ens vet om jag kommer dra in 10000 på ett år till en början, finns det något billigt ekonomiprogram som klarar av alla de konstiga bokningarna jag vill göra?
Känns som det är lite annorlunda saker och inte bara "köp nytt+sälj med vinst" och andra standardhändelser.
Jag skulle bli oerhört tacksam för svar på mina frågor.
Har VERKLIGEN försökt leta länge efter svar och liknande exempel men har inte hittat något tillräckligt likt för att kunna förstå...