När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Tycker väl det blir lite fel i dina bokföringsexempel.
Hur det ser ut beror dock lite på hur Odesk.com hanterar det hela. Är det ett EU företag, Ett US företag eller kanske ett US företag med EU VAT (det sista är ju det som Apple och Google är vad gäller Apple Store resp Google Play)
Dessutom när drar odesk sin avgift. Och sist. Är kunden Svensk, EU (privat eller företag) eller kanske från land utanför EU. Vid Eu företag och land utanför EU är det ju lite momsskillnader.
Hans
[quote="hfohrman" post=44146]Tycker väl det blir lite fel i dina bokföringsexempel.
Hur det ser ut beror dock lite på hur Odesk.com hanterar det hela. Är det ett EU företag, Ett US företag eller kanske ett US företag med EU VAT (det sista är ju det som Apple och Google är vad gäller Apple Store resp Google Play)
Dessutom när drar odesk sin avgift. Och sist. Är kunden Svensk, EU (privat eller företag) eller kanske från land utanför EU. Vid Eu företag och land utanför EU är det ju lite momsskillnader.
Hans[/quote]
Okej, tack för att du hjälper mig. :)
oDesk Corporation är ett företag i USA.
"oDesk acts as agent of the Contractor and not as a trustee or fiduciary with respect to payments received through oDesk."
Först söker man uppdrag/blir uppsökt, får man uppdraget så skapas ett kontrakt på vad arbetet går ut på och vad lönen blir (antingen fixed price = klumpsumma, eller hourly rate = lön per arbetad timme).
Varje vecka skapas en rapport på arbetade timmar och/eller arbetade uppdrag med fixed price.
12 dagar efter (tror jag det är) så går betalningen in på odesk kontot (det står innan dess som pending amount).
När den har gått in på kontot har odesk avgiften på 10% dragits bort. Denna avgift står med redan från början så att man är förberedd på vad som kommer att dras av.
De personer jag gör uppdrag till, vart de befinner sig varierar och om de har ett riktigt företag eller inte det vet jag inte. Skulle kunna fråga om det gjorde skillnad i och för sig.
Så jag antar att jag borde bokföra varje uppdrag för sig för att underlätta allt. Och även fråga om kunden har VAT.
Jag är mycket undrande hur detta skall bokföras. Hur är ex det juridiska avtalet mellan dig och odesk.
Ett exempel om du undrar vad jag menar.
Du säljer en tjänst till ett SVENSKT företag. Om du då bokför moms på detta jobb till odesk.com så måste dom ju fakturera denna moms från det Svenska företaget. Annars kan ju dom inte dra av momsen vilket då ger en dyrare kostnad för detta företag.
Det finns ju 2 sätt. odesk.com är din kund. Och köper då produkten (tjänsten av dig). Och eftersom det då är ett US företag så skall du inte bokföra moms på den inkomsten i hela taget. Du exporterar en §7 tjänst.
Det andra sättet är att din faktura går till kunden direkt med moms och allt plus ditt VAT nummer. Och bara betalningen sedan hanteras av odesk.
Det är nog inte helt enkelt detta. Behövs nog en skattejurist som läser och förstår avtalen i detta fall.
Hans
oDesk skickar ut en "invoice" till kunderna (clients) som jag som contractor inte får del av. Jag får bara del av rapporter som underlag som innehåller vad jobbet innefattat, vad jag fått betalt och vad jag fått in på odesk-konto efter avgiften är dragen.
2.
Om jag få betalt 100kr utan tillagd moms. Kan jag inte sen dra av moms i efterhand ändå?
Så att det blir 100 - moms 25% ?
Kostnaden blir ju inte större för kunden, bara mindre pengar till mig. Eller så får man inte görA?
Tackar för hjälpen. Ja det är så himlans snurrigt :(
Jag frågade dem på odesk i sådan live-chatt;
Karr: Hello! How may I help you today?
---: I am a bit confused about what I'm supposed to do seeing I have a company for my freelancing. Where I need to bookkeep everything. Mainly with invoices. And on odesk only clients get invoice copies.
---: :/
Karr: I am sorry but you may only referenced it with your Transaction History in oDesk.
---: Is there a possibility to get copies, or should I create my own with refering odesk for the payment method
---: OR
Karr: Yes, you will have to create your own and referenced it on your Transaction History.
---: can i reference in my bookkeeping that it's "invoice odesk" .. that the invoice is not made by me but odesk.
Karr: You can say that the payment is from us to you.
Så ska jag göra en faktura som är ställd till odesk där odesk avgift är med, moms dras av (inte läggs på utan ajg får sätta de så att det passar in på den summan jag får av odesk), osv.
Men att jag inte skickar den någonstans utan lägger den i pärmen. Tillsammans med rapporten som görs på odesk?
Och bokföra det som detta?
D:1510 Kundfordringar - 100 kr
K: Försäljning momspliktiga varor 25% - 67,5kr
K: Utgående moms försäljning 25% - 22.5 krr
K: Odesk avgift 10% - 10 kr
...
K:1510 Kundfodringar - 100 kr
D: Odesk avgift 10% - 10 kr
D: Odesk konto - 90 kr
...
Sen när jag tar ut pengarna...
K: Odesk konto - 100 kr
D: Paypal - 90 kr
...
K Paypal - 90 kr
D: Bankkonto - 90 kr
Förlåt för omständigheten.
Min känsla är ju att du är en underleverantör till odesk. OK jag kan ha fel men det verkar så.
Och då Odesk är ett företag utanför EU så borde du ju fakturera dom. Men vad du fakturerar är då summan som du får av Odesk.
Samtidigt är det ju en "kund" från USA så då finns det ju ingen anledning att fakturera och bokföra moms. Varför skall du bokföra momsen och sedan betala denna till Skattemyndigheten. Då blir ju du dyrare än dina konkurrenter. Och det verkar ju fel.
Så som jag tolkar det.
En kund handlar för 1000:- från Odesk som du levererar.
Odesk tar ju 100:- i avgift så du fakturerar odesk 900:- (om dom sedan inte vill ha fakturan är ju inte ditt problem).
Men denna faktura är då på 900:- och det är bara tjänsten. Du fakturerar ingen moms.
Bokföringen bör ju sedan bli.
3045 Kredit 900:-
1510 Debit 900:-
3045 är "försäljning tjänst utanför EU" i min bokföring. Du kan ju ha annat. Det viktiga är dock att summan dyker upp på fält 40 i momsrappoten. Jag tycker inte att du skall ta upp odesk's avgift alls. Den ser du ju ingenstans.
Sedan tycker jag att du skall lägga in Paypal som ett extra konto i din bokföring. Ex 1931. Och eftersom Paypal inte låser Svensk valuta bör du kanske månadsvis fastställa en viss växelkurs mot Euro.
Så när odesk betalar till paypal bokför du.
1510 Kredit 900:-
1931 Debit 900:-
Och sedan månadsvis hämtar du hem pengarna. Men då kanske kursen ändrats lite. Plus Paypal tar 7:- (eller vad det är idag) I praktiken kanske det är mer än en leverans under månaden men du bör hämta hem hela summan när du hämtar så du nollställer inkomsterna mot aktuell växelkurs. Det blir lättare då.
1931 Kredit 900:-
1930 Debit 885:-
6570 Debit 7:- (Bankkostnad)
7960 Debit 8:- (vid förlust annars konto 3960)
Alla kontonummer är dom jag använder och som är standard i Efredo bokföring och det kan vara annat i ditt program.
Hans
Tack så otroligt mega mycket! Hjälpt massor, blev väldigt klarare nu!
Varit så otroligt orolig och förvirrad över detta i flera dagar, men inte fått rätt på det. Så verkligen, jag tackar så mycket!