Hur bokför man i Handelsbolag (enl. kontantmetoden)

62
Ja som rubriken säger vill jag ha hjälp på vägen med min bokföring i mitt handelsbolag som bokför enligt kontantmetoden då vi har en låg omsättning.

Efter som det blev en het potatis i min förra tråd om hur jag bokförde ser jag gärna att jag får lite hjälp och tips på vägen.



Jag ber om er hjälp med upplägget av min bokföring, vad som ska göras i vilken ordning och hur ofta. Jag sysslar enkomt med försäljning samt import av de varor jag säljer (import från land utanför EU). De utgifter jag har är små, frimärken för att skicka varor samt bankkonto avgifter m.m. Att nämna är också att jag inte än så länge kommer att köpa in ett bokföringsprogram (trots att de är billiga). Så då bokför jag hellre manuellt, allt enligt vad ni kan föreslå.



Ni får gärna spalta upp det och ge exempel samt även förklara hur det kan gå till då man inte väljer att använda kontantmetoden, allt efter vad ni orkar/kan/vill bistå med.



Jag hoppas att denna tråd kan vara konstruktiv för att hjälpa så många som möjligt som sitter i samma sits som mig

(ny företagare som läst ekonomi i gymnasiet men lyssnat dåligt :lol: )
http://www.drakbutiken.se
488
Din fråga är omfattande; den är ämne för en hel bok. Det här forumet består av folk som skriver inlägg på sin fritid. Därför är största chansen att få svar om man har en mer avgränsad fråga. [br] [br]Det finns bra böcker om bokföring; Björn Lundén t.ex. ger ut en som ofta rekommenderas (jag har själv inte läst den så jag har ingen uppfattning). Lägg några timmar på att läsa på, och fråga sedan här när du har olika detaljfrågor. Lycka till!
507
1
Jag hade också rekomenderat att köpa dig ett bokföringsprogram. I takt med att din verksamhet växer så lär du behöva ett bokföringsprogram.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
720
Dina verifikat är de fysiska papper som bevisar en transaktion dvs kvitton och fakturor. Dessa sätter du in i en pärm, konterar och numrerar från 1 och uppåt . [br]Om du vill bokföra manuellt så köper du en dagbok. Där bokför du varje verifikat på en rad. Det finns ett antal kolumner som du sätter kontonummer till oxh som har både en debet och kreditkolumn (använd dessa till de konton där du har många tranasktioner ex bank ingående moms utgående moms försäljning varuinköp mm). Sedan finns en kolumn där du får skriva allt som "blir över" och då får du komplettera själva beloppet med kontonummer. [br]När månaden är slut så summerar du beloppen för varje konto och för över den summan i en huvudbok. Huvudboken ser ut nästan likadan som dagboken men här måste det finnas en kolumn för varje konto. I huvudboken kommer du att ha en rad för varje månad men har du många konton kommer du kanske att ha flera sidor för varje månad istället. [br]När året är slut summerar du kolumnerna i huvudboken och får på så vis fram en råbalans till en resultat och balansräkning. Där gör du sedan de bokföringsbokningar du måste för att få fram ett korrekt bokslut.
62
Ok, jag förstår. [br] [br]Då jag frågar så här: [br] [br]Ponera att jag skulle använda ett bokföringprogram, ex Midas som jag anser verkar ganska trevligt efter att ha provat det. Vad behöver man då skriva ut, signera och arkivera (handelsbolag, väldigt låg omsättning, skattedeklarerar varje månad på internet) ? [br] [br]Exempel: [br]1. När jag köpt frimärken och fått ett kvitto, ska jag skriva ut verifikationen då och häfta den tillsammans med kvittot eller räcker det om jag märker kvittot med ver. numret och arkiverar det ensamt. [br] [br]2. Vid såld vara, ska jag då också skriva ut verifikationen och spara den tillsammans med mitt kvitto eller räcker det med att bara spara kvittot märkt med verifikationsnr. [br] [br]3. Verifikationslista (dagbok) och huvudbok behöver jag skriva ut dessa och arkivera dem ? Isf, hur ofta...? [br] [br]Vem är det som licensierar/godkänner bokföringsprogram? [br]Måste man kolla upp om det program man använder är godkänt någonstans ?[/quote]
http://www.drakbutiken.se
488
1 och 2.) Det räcker att du arkiverar kvittot och märker det med ver.nr. Det är praktiskt att häfta upp kvitot på ett A4-papper, så kan du lätt sätta in det i pärmen. Obs, tejpa inte på kvittot för en del kvitton är skrivna med ett bläck som försvinner efter några veckor under tejp! Kvittot är din verifikation. [br] [br]Men du har själv nytta av att anteckna på kvittot eller på A4-pappret där kvittot sitter vilka konton du bokför det på. Då kan du t.ex. lätt kika där nästa gång du får ett likadant kvitto, istället för att behöva slå upp kontot i kontoplanen. Att ha antecknat konteringen (=vilka konton du har bokfört vilka belopp på) underlättar också den dag du märker att något har blivit fel, och behöver leta reda på felet för att kunna rätta till det. [br] [br]3.) Om du använder en handskriven liggare så som Redkon beskrev behövs ingen ytterligare utskrift. Om du har lagt in bokföringen i ett datoriserat bokföringsprogram tycker jag det räcker att man skriver ut huvudbok och verifikationslista när året är slut, eller vid behov (när man letar efter fel t.ex.). [br] [br]4.) Köper man något av de etablerade programmen (Hogia, SPCS, Björn Lundén, X-or m.fl.) bör man kunna räkna med att de följer lagen. Men det var en bra fråga det där, för här på forumet har jag upptäckt att det tycks finnas en flora av mer eller mindre hemsnickrade program också. Jag känner inte till någon som licensierar bokföringsprogram, men det borde kanske finnas...
62
Så egentligen behöver jag bara använda ett väldigt simpelt bokföringsprogram för att skapa verifikationer i (som finns gratis). Skriva ut kvitton med ver. nummer på samt att spara kvittona på inköp och spara dem tillsammans med deras ver. nummer. Och sedan vänta med att skriva ut själva verifikationen skapad i programmet, verifikationslista samt huvudbok till slutet på året. [br] [br]Det här med godkända bokföringsprogram låter väldigt luddigt. [br]Då det inte verkar finnas någon myndighet som godkänner och licensierar dessa program tycker jag att de är lika lite värd för mig som excel är för er... För det här med att man "[i]bör kunna räkna med att de följer lagen[/i]" låter mer vanskligt än att jag skriver ut saker ur excel, signerar dem med min namnteckning som firmatecknare och arkiverar dem. [br] [br]Men det är min åsikt det...
http://www.drakbutiken.se
589
1
Ja, det kan kanske stämma. Om du köper ett hemmasnickrat program. NÄr det gäller program från välkända källor (bland annat de Karin nämnde) kan du räkna med att de följer bokföringslagen. De skulle väldigt snabbt tappa väldigt många kunder annars. [br] [br]Glöm inte att ta säkerhetskopior. Om det är gjort skulle jag t.om. säga att du följer lagen även om du inte skriver ut mer än balans- och resultatrapporter. Det räcker att du har möjlighet att göra det. [br] [br]Ett problem kan i och för sig uppstå om du om 10 år vill skriva ut den bokföring du gör nu. Det är inte helt givet att: [br]a. du har programmet kvar. [br]b. att programmet fungerar på det operativsystem du kör om 10 år. [br] [br]För att undvika det problemet är det ju smidigt att göra som Karin skriver och skriva ut huvudbok och verifikationslista åtminstone när året är slut.
62
Nu har jag skaffat SPCS 200 för att falla in under skatteverkets vingar så att säga :lol: [br] [br]Frågor: [br] [br]Om jag säljer 3 saker under en vecka (får alltså in pengar på bankkontot 3 ggr, ex. månd. tisd. och torsdag). Jag köper också in lite småsaker till kontoret på onsdagen. [br] [br][b]När måste dessa affärshändelser vara bokförda i programmet ?[/b] Kan man vänta till fredag/lördag eller söndag samma vecka (eller längre) om man då bokför dem i kronologisk ordning, eller måste utgifterna/inkomsterna in direkt ? [br] [br]Och nästa fråga som kan vara lite klurigare (det är iaf vad jag tycker). [br]Jag skickar mina varor med brev vilket ger stor omsättning på frimärken, ibland tjänar jag på frakten som mina kunder betalar och ibland går jag en bra bit back (pga enhetsfrakt). [br] [br]Jag har hittils bokat (debet) inköp av dessa frimärken mot konto 6250 (porto) och vid verifikationen av försäljningen satt kredit på konto 6250 med summan de betalat i frakt (exkl. moms såklart). [b]Gör jag rätt ?[/b] [br] [br]Jag köper ju också packmaterial (inte alls lika dyrt som frimärken och omsättningen är heller inte på samma nivå som frimärkena) som jag hittils bokat mot kontorsmaterial konto 6110 vid inköp, detta har jag ännu inte tagit med i någon verifikation vid försäljning, [b]borde jag det ?[/b]
http://www.drakbutiken.se
488
Välkommen i klubben! [br] [br]Bokföringslagen säger att kontanta transaktioner ska bokföras senast nästa dag och allt annat så fort som möjligt, vilket enligt Bokföringsnämnden innebär senast månaden därpå. [br] [br]Själva datorprogrammet har inga problem med att du bokför saker i efterhand. Ange bara det datum du vill ska stå. En del program innehåller möjligheten att spärra så att man t.ex. inte kan bokföra på tidigare månader; det där brukar man kunna välja under inställningarna. Vet inte hur just ditt program är. [br] [br]Du ska inte bokföra kredit 6250 när dina kunder ersätter dig för portot. Istället bokför du det lämpligen på 3520 "Fakturerade frakter". Det räknas alltså som en del av din försäljning. Glöm inte att beloppet ska ha moms! [br] [br]Om du vill särredovisa inköpen av packmaterial kan du t.ex. bokföra det på något konto i klass 4 "materialkostnader" eller bland 57-kontona ("frakter"). [br] [br]Om du fakturerar kunderna kostnaden för packmaterialet kan du bokföra det på 3510 "Fakturerat emballage".
62
[quote]Bokföringslagen säger att kontanta transaktioner ska bokföras senast nästa dag och allt annat så fort som möjligt, vilket enligt Bokföringsnämnden innebär senast månaden därpå. [/quote] [br] [br]Kan du då förklara för mig om en insättning på mitt bankgiro (som landar på mitt bankkonto) eller direkt på mitt bankkonto är en kontant transaktion ? [br] [br][quote]Du ska inte bokföra kredit 6250 när dina kunder ersätter dig för portot. Istället bokför du det lämpligen på 3520 "Fakturerade frakter". Det räknas alltså som en del av din försäljning. Glöm inte att beloppet ska ha moms! [/quote] [br] [br]Ok, men gör jag rätt som bokför inköpen av portot på 6250 ? [br]Jag får känslan av att det kontot bara ökar och ökar isf samtidigt som jag inte "tömmer" kontot någon gång...borde jag då kanske också bokföra inköpen på 3520 ? [br] [br][quote]Om du vill särredovisa inköpen av packmaterial kan du t.ex. bokföra det på något konto i klass 4 "materialkostnader" eller bland 57-kontona ("frakter"). [br] [br]Om du fakturerar kunderna kostnaden för packmaterialet kan du bokföra det på 3510 "Fakturerat emballage".[/quote] [br] [br]Du menar alltså att man kan bokföra inköpen av en "sak" på ett konto och försäljningen av samma "sak" på ett annat, är detta helt korrekt? Ex. debet konto 57-nånting då vi köper in packmaterialet och kredit konto 3510 vid försäljning av samma packmaterial så att säga. [br] [br]Jag skulle bli jätteglad om du ville sätta upp en kontering här i tråden vad gäller (använd helst inte konto 4 "materialkostnader" då jag inte har det kontot): [br] [br]Inköp frimärken 550:- (inkl moms) 3/3-06 [br]Inköp packmaterial 300:- (inkl moms) 3/3-06 [br]Försäljning av vara totalt 330:- inkl moms (varav frakt 30:- inkl moms) den 5/3-06 [br] [br]Så här skulle jag vilja bokföra dem: [br] [br]Inköp frimärken: [br]Kredit - 1940 Bankkonto - 550:- [br]Debet - 5710 Frakt och transport - 440:- [br]Debet - 2641 Ing. moms - 110:- [br] [br]Inköp packmaterial: [br]Kredit - 1940 Bankkonto - 300:- [br]Debet - 5710 Frakt och transport - 240:- [br]Debet - 2641 Ing. moms - 60:- [br] [br]Försäljning av vara: [br]Debet - 1940 Bankkonto - 330:- [br]Kredit - 3005 Frakt och transport - 24:- [br]Kredit - 3051 Försäljn. av varor 25% sv - 240:- [br]Kredit - 2611 Utg. moms - 66:- [br] [br] [br]Slutligen, att vi nu bokfört ett gäng verifikationer så som jag skrev ovan, dvs in och ut på konto 6250 när det gällde portot exempelvis...måste detta korrigeras ? Eller kan skatteverket leva med det. [br] [br]EDIT: har nu ändrat lite i konteringarna.
http://www.drakbutiken.se
488
Du ska INTE tömma kontona när du säljer det som en gång är bokfört där. Undantaget är inventarier. [br] [br]Det är liksom själva vitsen med bokföring; att 3-kontona visar vad du har sålt och de andra kontona visar vilka kostnader du har haft. [br] [br]Handlar det om typ 40 kr som har blivit fel är det väl inte hela världen. Men är det större belopp (sammanlagt) får du sätta dig och bokföra om. [br] [br]Det låter väldigt underligt att ditt program inte skulle ha några konton i kontoklass 4? Tex konto 4010 eller 4000 eller NÅNTING. [br] [br]Jag vill återigen tjata på dig att du ska lägga några timmar på att läsa någon bok om bokföring, eller också anlita en konsult som gör jobbet åt dig. Du har mycket stora och grundläggande kunskapsluckor. Du kommer att bespara dig själv mycket frustration genom att göra rätt FÖRST, istället för att behövar rätta felen efteråt. Lycka till!
62
Jo visst har jag konton i klass 4, mitt fel. [br] [br]Jag ska lägga timmar på att läsa, det förstår jag. MEN de rackarns böckerna lämnar sååå mycket att själv lista ut, exempelvis vad som är kontanta affärshändelser. Det känns nästan som att man måste kontakta en jurist för att få reda på det liksom... [br]Därför ber jag er om hjälp och jag tror att många sitter i samma sits som mig men kanske inte är lika utåtagerande som mig och frågar utan låter det bli fel istället, vad vet jag... [br] [br]Har jag rätt i min kontering i mitt tidigare inlägg ?
http://www.drakbutiken.se
488
[quote="grelle"] Så här skulle jag vilja bokföra dem: [br] [br]Inköp frimärken: [br]Kredit - 1940 Bankkonto - 550:- [br]Debet - 5710 Frakt och transport - 440:- [br]Debet - 2641 Ing. moms - 110:- [br] [br]Inköp packmaterial: [br]Kredit - 1940 Bankkonto - 300:- [br]Debet - 5710 Frakt och transport - 240:- [br]Debet - 2641 Ing. moms - 60:- [br] [br]Försäljning av vara: [br]Debet - 1940 Bankkonto - 330:- [br]Kredit - 3005 Frakt och transport - 24:- [br]Kredit - 3051 Försäljn. av varor 25% sv - 240:- [br]Kredit - 2611 Utg. moms - 66:- [br] [br]EDIT: har nu ändrat lite i konteringarna.[/quote] [br] [br]Det är OK att bokföra så. [br] [br]En kontant transaktion är en transaktion där du använder kontanter, d.v.s. sedlar och mynt. Tex om du har en affär eller ett torgstånd och dina kunder kommer och handlar. Då måste dagskassorna räknas och skrivas upp på dagboksblad / kassarapporter varje dag. [br] [br]Om kunden däremot betalar genom att sätta in pengar på ditt bankkonto är det OK att vänta lite och t.ex. bokföra när månaden är slut.
68
[quote="grelle"]Ja som rubriken säger vill jag ha hjälp på vägen med min bokföring i mitt handelsbolag som bokför enligt kontantmetoden då vi har en låg omsättning. [br] [/quote] [br]Grelle frågade om hur man bokför enligt kontantmetoden. Ännu inget svar på den frågan. Inte i något av svaren knystas om kontantmetoden som också kallas bokslutsmetoden (för att nu göra det hela lite enklare). Jag kan därför inte hålla mig utanför längre. [br] [br]Väldigt få program på marknaden har något stöd för just kontantmetoden. Det som är speciellt där är ju för det första NÄR själva bokföringen av fakturor (kund- och leverantörsfakturor) skall ske. Enligt fakturametoden bokförs fakturor när de anländer. Enligt kontantmetoden bokförs fakturor när kontanter utväxlas. Detta gäller under pågående år. Vid bokslut skall dock alla fakturor bokföras in. Har man ett bra progranm sköts detta helt automatiskt - annars måste man kontera och bokföra dessa manuellt. Den 1 januari skall det alltså inte finnas några ej bokförda fakturor.
488
[quote="Sten_UNICELL"] Inte i något av svaren knystas om kontantmetoden som också kallas bokslutsmetoden.[/quote] [br] [br]Sten, jag förstår inte på vilket sätt det som står här i tråden inte skulle gälla om man bokför enligt kontantmetoden?? [br] [br]Att t.ex. bokföra en försäljning mot konto 1940 bank, som Grelle gör, (istället för mot konto 1510 kundfordringar) är ju just ett exempel på bokföring enligt kontantmetoden.
68
[quote="Karin i Västergötland"][quote="Sten_UNICELL"] Inte i något av svaren knystas om kontantmetoden som också kallas bokslutsmetoden.[/quote] [br] [br]Sten, jag förstår inte på vilket sätt det som står här i tråden inte skulle gälla om man bokför enligt kontantmetoden?? [br] [br]Att t.ex. bokföra en försäljning mot konto 1940 bank, som Grelle gör, (istället för mot konto 1510 kundfordringar) är ju just ett exempel på bokföring enligt kontantmetoden.[/quote] [br] [br]Vid bokföring enligt kontantmetoden ska Du vid årets slut ABSOLUT INTE bokföra resterand fakturor mot konto 1940! [br] [br]Att bokföra en kontantförsäljning är en sak - boka mot 1940- visst. Det beskrivs livligt i tråden. [br] [br]Att bokföra enligt kontantmetoden är en annan sak. Om inte bokförings/fakturerings/reskontraprogrammet har stöd för kontantmetoden hur ska Du då kunna skicka t.ex kravbrev?? Hur ska Du få påminnelse om att det är dags att betala en faktura. Du måste då också kontera och bokföra resterand fakturor manuellt vid bokslutet. [br] [br]ELLER Karin har jag fel? (nu igen)
62
Spännande att se hur kontantmetoden diskuteras! Nu måste jag också ge mig in i diskussionen. [br] [br]Saxat ur skatteverkets text om vad lagen kräver vid bokföring: [url]http://www.skatteverket.se/infotext/arbetsgivare/bokforing.4.18e1b10334ebe8bc80005195.html[/url]: [br] [br][quote]Du kan använda kontantmetoden i din bokföring om du har en enskild firma och en årlig omsättning som inte överstiger 20 prisbasbelopp. Även andra näringsidkare får använda kontantmetoden om det i rörelsen endast förekommer ett fåtal fakturor som sammanlagt inte uppgår till större belopp. [br] [br]Kontantmetoden innebär att obetalda inkommande och utgående fakturor inte bokförs löpande under året. Det är först när en faktura betalas eller när betalning erhålls som transaktionen bokförs i grund- och huvudbokföring. Vid räkenskapsårets utgång måste dock samtliga då obetalda fakturor bokföras.[/quote] [br] [br]För mig är kontant metoden oerhört smidig då vi har relativt få affärshändelser och där alla likvida medel kommer in på vårat bankkonto samt att vi inte skickar varorna förrän betalning skett (förskottsbetalning). Antalet fakturor vi har uppgår idag till ca 4 per år (!). Vilket gör kontant metoden ännu mer aktuell för oss... [br] [br]Det jag har förstått är att man inte får gå in i ett nytt räkenskapsår med obokade, obetalda fakturor. Det är en sak, men kom då ihåg att möjligheten att vi skulle ha en sådan faktura är minimal. [br] [br]Vi skickar heller inga fakturor (än så länge). Det har hänt att företag vi sålt till vill köpa av oss och få en faktura, då har de fått priset men vi har inte bokfört händelsen förrän då vi fått betalt...det måste väl vara helt korrekt då våran firma inte omsätter mer än de 20 (rätta mig om jag har fel) prisbasbeloppen per år. [br] [br]Så enligt mig behöver vårat program inget stöd för kontantmetoden, så länge vi vet om de få reglerna vad gäller kontantmetoden...Återigen, rätta mig om jag har fel.
http://www.drakbutiken.se
488
[quote="Sten_UNICELL"] [br]Vid bokföring enligt kontantmetoden ska Du vid årets slut ABSOLUT INTE bokföra resterand fakturor mot konto 1940! [br] [br]Du måste då också kontera och bokföra resterand fakturor manuellt vid bokslutet. [br][/quote] [br] [br]Du har helt rätt Sten. Jag upplevde att det fanns så stora luckor i Grelles kunskaper att det hade blivit väldigt förvirrande för honom att ta upp den saken också redan nu. [br] [br]Men Sten, du har rätt. Det är viktigt för Grelle att tänka på det vid årsskiftet. Gäller både kund- och leverantörsfakturor.
62
[quote]Jag upplevde att det fanns så stora luckor i Grelles kunskaper att det hade blivit väldigt förvirrande för honom att ta upp den saken också redan nu. [br][/quote] [br] [br]Jag har studerat ekonomi i fyra år (gymnasienivå) men när man väl ska testa alla kunskaper i verkligheten är det inte säkert att man "vågar" (eller kommer ihåg precis allt) satsa fullt ut innan man har fått vädra sina tankar hos er som förhoppningsvis sitter på mer (reell) kunskap än mig. [br] [br]Jag hoppas att man är välkommen att ställa de frågor man vill här på forumet, annars ser jag gärna att ni inför regler för vilken nivå ni vill ha frågorna på. Då skulle ni slippa frågor som ni anser för triviala för att läggas tid på. [br] [br]Självklart ska bokföringen skötas enligt lag men jag kan säga att på den nivå jag sköter min firma behövs inte så hemskt kunskap, jag ligger i stort sett på gränsen till att kunna sköta det hela som en vinstdrivande hobby istället men har planer på att kunna växa och just därför startat en firma. Ex. en vanlig "svensson" som köper, hottar upp och säljer vidare en bil med vinst (vilket verkar vara ganska vanligt) kan tjäna mycket mer än jag gör på ett år...
http://www.drakbutiken.se
488
[quote="grelle"] [br]Självklart ska bokföringen skötas enligt lag men jag kan säga att på den nivå jag sköter min firma behövs inte så hemskt kunskap.[/quote] [br] [br]Grelle, du är oförbätterlig... :wink:
62
"hemskt mycket kunskap" men det förstod du säkert! [br] [br]Oförbätterlig ser jag mig absolut inte som! [br] [br]Dessbättre är jag en informationssökande maskin som gläds åt bra och snabb hjälp och när jag får den lär jag mig illa kvickt. [br] [br]Och för att förtydliga mitt tidigare inlägg: [br][quote]Självklart ska bokföringen skötas enligt lag men jag kan säga att på den nivå jag sköter min firma behövs inte så hemskt kunskap. [br][/quote] [br] [br]Den nivå som ibland målas upp av folk man frågar vad gäller kunskap för att kunna sköta sin egen bokföring är nästintill löjlig. Det var detta jag försökte belysa här, har man ett sånt litet företag som jag då behöver man inte vara raketforskare samtidigt som man självklart ska respektera lagen och allt vad den säger. [br] [br]Tack för snabb och bra hjälp jag fått vad gäller detta ärende, jag ser fram emot fler konstruktiva trådar :wink:
http://www.drakbutiken.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.