Bokföringslagen säger att kontanta transaktioner ska bokföras senast nästa dag och allt annat så fort som möjligt, vilket enligt Bokföringsnämnden innebär senast månaden därpå.
Kan du då förklara för mig om en insättning på mitt bankgiro (som landar på mitt bankkonto) eller direkt på mitt bankkonto är en kontant transaktion ?
Du ska inte bokföra kredit 6250 när dina kunder ersätter dig för portot. Istället bokför du det lämpligen på 3520 "Fakturerade frakter". Det räknas alltså som en del av din försäljning. Glöm inte att beloppet ska ha moms!
Ok, men gör jag rätt som bokför inköpen av portot på 6250 ?
Jag får känslan av att det kontot bara ökar och ökar isf samtidigt som jag inte "tömmer" kontot någon gång...borde jag då kanske också bokföra inköpen på 3520 ?
Om du vill särredovisa inköpen av packmaterial kan du t.ex. bokföra det på något konto i klass 4 "materialkostnader" eller bland 57-kontona ("frakter").
Om du fakturerar kunderna kostnaden för packmaterialet kan du bokföra det på 3510 "Fakturerat emballage".
Du menar alltså att man kan bokföra inköpen av en "sak" på ett konto och försäljningen av samma "sak" på ett annat, är detta helt korrekt? Ex. debet konto 57-nånting då vi köper in packmaterialet och kredit konto 3510 vid försäljning av samma packmaterial så att säga.
Jag skulle bli jätteglad om du ville sätta upp en kontering här i tråden vad gäller (använd helst inte konto 4 "materialkostnader" då jag inte har det kontot):
Inköp frimärken 550:- (inkl moms) 3/3-06
Inköp packmaterial 300:- (inkl moms) 3/3-06
Försäljning av vara totalt 330:- inkl moms (varav frakt 30:- inkl moms) den 5/3-06
Så här skulle jag vilja bokföra dem:
Inköp frimärken:
Kredit - 1940 Bankkonto - 550:-
Debet - 5710 Frakt och transport - 440:-
Debet - 2641 Ing. moms - 110:-
Inköp packmaterial:
Kredit - 1940 Bankkonto - 300:-
Debet - 5710 Frakt och transport - 240:-
Debet - 2641 Ing. moms - 60:-
Försäljning av vara:
Debet - 1940 Bankkonto - 330:-
Kredit - 3005 Frakt och transport - 24:-
Kredit - 3051 Försäljn. av varor 25% sv - 240:-
Kredit - 2611 Utg. moms - 66:-
Slutligen, att vi nu bokfört ett gäng verifikationer så som jag skrev ovan, dvs in och ut på konto 6250 när det gällde portot exempelvis...måste detta korrigeras ? Eller kan skatteverket leva med det.
EDIT: har nu ändrat lite i konteringarna.