Medelantal anställda

8
Hej!

Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde svar på min fråga.

Hur man räknar medelantal anställda.Vilket formel man använder?

Tack på förhand
2
Hej! [br]Om det är medelvärdet som du vill räkna ut, ska du räkna ut summan av de observerade värdena delat med antalet observationer. Förutsätter intervallskala. [br]Formeln blir då: X=∑x/n(antal) [br] [br]Vet inte om det är detta som du ville ha svar på. [br] [br]mvh [br]veronica
Kom ihåg att du har till uppgift att underlätta en annan människas process.
Det är inte din process. Inkräkta inte. Kontrollera inte.
Tvinga inte dina egna behov och din egen insikt i förgrunden."
720
Har du bara hel- eller deltidsanställda så räknar du om deltiderna till heltider och får fram antalet. En heltid + 1 75%-tjänst + 1 halvtid = 2,25 anställda. Skulle du sedan bara haft anställda under halva året så blir siffran istället 1,1 anställd. Har du istället timanställd personal så brukar jag göra så att jag summerar alla arbetade timmar och delar sedan med 1780 som motsvarar en årsarbetstid. [br]Det här är inget du behöver räkna så exakt på, huvudsaken är att det stämmer någotsånär. Där kan du ju själv fundera lite på vem som skulle kunna vara in intresserad av din årsredovisning och hur viiktigt det då är att antal anställda är korrekt ner på decimalnivå.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.