Hur bokföra färdbevis som betalats med mobilen?

20
Hej alla kunniga och hjälpsamma forummedlemmar!

Jag undrar; hur bokför man färdbevis/Västtrafik som man betalat via mobilen/kontantkort?
Det rör sig inte om några stora summor, 84 kronor. Har liten enskild firma.
1073
139
Det är väl svårt att kunna specificera om du inte kan skriva ut något pappersunderlag. Hade du haft ett abonnemang hade det framgått på fakturan, men för ett kontantkort...[br][br]Det du borde göra är att bokföra påladdning av kontantkortet som mobilkostnader med det kvitto du erhåller som verifikationsunderlag.[br]
20
Jo, pappersunderlag har jag. Jag förde över "biljetten" via blåtand till datorn och skrev ut som text. Där står precis vad som gäller med datum, tid och pris och 6% moms och en lång kod.[br][br]5800 Resekostnader, debet 79,26[br]2641 Ingående moms, debet 4,74[br]6212 Mobiltelefon, kredit 84:-[br][br]Kan man göra så?
2066
2
Borde funka, fast skippa momsen, den har du redan bokfört tillsammans med mobilkostnaden. Om du får en faktura på mobilkostnaderna borde det stå specat där, enklare att bokföra det på samma gång.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1073
139
Nja, det blir inte riktigt rätt.[br][br]Om jag har förstått rätt har du redan tidigare bokfört kostnaden för kontantkortet på mobiltelefonkontot och ingående moms-kontot.[br][br]De 84 kronorna det gäller är då sedan tidigare bokförda enligt:[br]6212 Mobiltelefon, debet 67,20[br]2641 Ingående moms, debet 16,80[br][br]När nu dessa 84 kronor ombokas till resekostnader så är momssatsen 6 % (4,74) istället för 25 % (16,80). Då borde konteringen bli:[br]5800 Resekostnader, debet 79,26[br]2641 Ingående moms, kredit 12,06[br]6212 Mobiltelefon, kredit 67,20[br]
20
[quote author=stifor link=topic=6041.msg28995#msg28995 date=1257239830][br]Nja, det blir inte riktigt rätt.[br][br]Om jag har förstått rätt har du redan tidigare bokfört kostnaden för kontantkortet på mobiltelefonkontot och ingående moms-kontot.[br][br]De 84 kronorna det gäller är då sedan tidigare bokförda enligt:[br]6212 Mobiltelefon, debet 67,20[br]2641 Ingående moms, debet 16,80[br][br]När nu dessa 84 kronor ombokas till resekostnader så är momssatsen 6 % (4,74) istället för 25 % (16,80). Då borde konteringen bli:[br]5800 Resekostnader, debet 79,26[br]2641 Ingående moms, kredit 12,06[br]6212 Mobiltelefon, kredit 67,20[br][br][/quote][br][br]Ja, så måste det väl bli! :bravo [br]Tack båda för hjälpen.
450
Kan någon tala om för mig var man hittar moms på kvitton till kontantkvitton. Har ett extra abb...med kontantkort. Inte någonstans har det på kvittot stått att det ingår moms eller momsen specificerad? har varit på gång att kontakta telenor och tre men inte blivit av ännu.
2066
2
Har aldrig köpt något, men det borde stå på kvittot från butiken du köpt det i.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
[quote author=Jonathan link=topic=6041.msg29086#msg29086 date=1257558959][br]Har aldrig köpt något, men det borde stå på kvittot från butiken du köpt det i.[br][/quote][br][br]Står Aldrig moms på kontantkortskvitton...konstigt nog.
2066
2
Skatteverket har som vanligt svar, även om jag inte blev så mycket klokare rent praktiskt: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2007/stallningstaganden2007/13161724207111.5.19b9f599116a9e8ef36800016826.html?posid=3
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
102
Det är inte så konstigt att det inte står moms angivet på ett kontantkortskvitto...[br]Ett telefonkort kan användas som betalningsmedel på samma sätt som ett presentkort.[br]Det blir ju uppenbart i fallet med resan som betalades med mobilen.[br]Ett kontantkort är ingen kostnad, det är en utgift.[br]Kostnaden uppstår när köp (eller samtal) sker och betalas med telefonkortet och det blir först vid köpet som du får reda på momssatsen på den vara/tjänst du betalar med telefonen.[br]Tycker att Kontorellas bokföringsförslag verkar rätt:[br]5800 Resekostnader, debet 79,26[br]2641 Ingående moms, debet 4,74[br]6212 Mobiltelefon, kredit 84:-[br][br]Då förutsätter jag att man tidigare bokfört:[br]1910 Kassa, kredit 100,00 (eller vad man nu köpte kortet för)[br]6212 Mobiltelefon, debet 100,00 (men skulle kanske valt ettt 20 konto ist)[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
1073
139
[quote author=pslinden link=topic=6041.msg29105#msg29105 date=1257671020][br]Tycker att Kontorellas bokföringsförslag verkar rätt:[br]5800 Resekostnader, debet 79,26[br]2641 Ingående moms, debet 4,74[br]6212 Mobiltelefon, kredit 84:-[br][br]Då förutsätter jag att man tidigare bokfört:[br]1910 Kassa, kredit 100,00 (eller vad man nu köpte kortet för)[br]6212 Mobiltelefon, debet 100,00 (men skulle kanske valt ettt 20 konto ist)[br][br]//Peo[br][/quote][br][br]Peo, du kan väl inte använda ett 20-konto för att debetera kostnaden...[br][br]Jag förutsatte i ett tidigare svar här ovan att Kontorella hade bokfört ingående moms vid inköp av kontantkortet, och det motsade hon inte när hon tyckte att mitt konteringsförslag för resan verkade riktigt. Så jag antar fortfarande att momsen var specificerad på kvittot från kontantkortköpet.[br][br]Nu är det länge sedan jag köpte kontantkort, men jag hittade i bokföringen ett kvitto från maj 2004 där jag laddat från Vodafone Stores och där var momsen specificerad.[br][br]Jag vet inte om det här kan vara samma syndrom som när Pressbyrån är ombud för att sälja kollektivtrafik-biljetter åt Stockholms Lokaltrafik. Där var det i alla fall tidigare som så att momsen inte var med på kvittot, köpte man däremot direkt från SL så var den med. Jag frågade Pressbyrån om det här tidigare, men minns inte riktigt varför de gjorde så, tror att de förklarade det med att de bara var ombud och därför inte hanterade momsen.
102
Om det ska vara riktigt rätt (men jag tror inte ngn gör såhär...):[br]Jag köper ett kontantkort för 100.- och betalar från kassan.[br]Utgiften har uppstått här och nu, vilket syns i kassan.[br]Jag har tillgångar på 100.- i mitt kontantkort (eller tillgodohavande eller presentkort eller vad man nu vill kalla det).[br]Men principen är densamma oavsett vad det heter.[br]Jag har ju tillgången, det är därför man skulle kunna tänka sig ett 20-konto.[br](Kanske inte 20-konto, men inte ett kostnadskonto i detta läget iaf)[br]Jag har ju egentligen bara flyttat 100-lappen, den är ju tillgänglig för mej fortfarande.[br][br]Om jag ringer för hela beloppet är momsen 20.-, om jag väljet att resa upp beloppet ist är momsen 5,66.- och det är först nu jag kan bokföra momsen eftersom kostnaden uppstått först nu.[br][br]Rätta mej gärna om jag resonerar fel.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
20
Jag fick för mig att jag hade betalat moms på samtalsladdningen men ser efter bläddrande i min verifikationspärm att jag bokfört utan moms. Jag laddar refillkortet via min internetbank och får bekräftelse på summan med ett sms från operatören. Ingen moms omnämns där.
2066
2
Du resonerar helt rätt Peo, det är också det som Skatteverket skriver i dokumentet jag länkade ovan.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.