Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 20 år sedan
Medlem
15

F-skatt och Moms.


Ja är ju helt grön och nu snurrar det.

Hur skall jag redovisa inbetald F-skatt respektive Moms.

Momsen går väll på [2650] Men F-skatten ? Blir det på [2012] för Aktiebolag?
Flitig skribent
589
2
2012?



Det är inte ett konto som normalt används i AB, men i Enskild Firma.



Kontot du ska använda heter antagligen 2510-Skatteskuld. Innan årets skattekostnad är uträknad (vilket man givetvis inte gör förrän man vet årets resultat när man håller på med bokslutet) så kommer du alltså att ha en fordran (debet-saldo) på kontot.
Medlem
15
Tack så mycket Jorgen. Sitter med Björn Lundén och Ann-Britt Smitterbergs bok, bokföring i praktiken. Bra men har inte svar på allt 🙂
Flitig skribent
589
2
Boken "Redovisa Rätt" är bra på såna här frågor.
Medlem
15
Tack, den skall jag kolla upp 🙂
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.