Frågor om avskrivning

35
Hej, jag har några undringar kring avskrivning. Jag tycker det är lite konstigt med värdeminskningen ibland.

Vissa inventarier/maskiner är värda lika mycket som när jag köpte dem. Ska de då skrivas av? finns det då konton för inventarier som inte behöver skrivs av?

Jag kan t.o.m. lyckas avyttra en maskin till högre pris än inköpspriset ifall någon köpare bjuder högt. Hur anges detta i kontona?

Andra maskiner sjunker bara något i värde, om de alls gör det.

Jag kan sälja en maskin innan avskrivningstiden gått ut. Hur anges det?

Tack på förhand.

//H
117
3
Det finns två typer av avskrivningar, skattemässiga och ekonomiska. Den skattemässiga är det avdrag du får göra enligt skattelagstiftningen, antingen 30% av restvärdet från föregående år eller 20% på inköpsvärdet per år.[br][br]Den ekonomiska avskrivningen skall visa hur lång livstid inventarien har och den beräknas vara lönsam för företaget. På maskiner kan det kanske vara 10 år, för datorer räknar man ofta med max 3 år.[br][br]Jag antar att dina maskiner inte kommer att hålla i all tid, därför behöver du göra avskrivningar ur den ekonomiska synvinkeln. Lyckas du sedan sälja inventarien till ett högre värde än vad som framgår i bokföringen blir detta en vinst.[br][br]Avskrivningar visar inte någon som helst värdering av inventarien utom just vid inköpstillfället.[br][br]Mvh[br][br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
35
Tack för svar. [br][br]Mvh[br]//H[br]
35
Jag har vid ett tillfälle köpt flera delar/moduler som tillsammans bildar ett system. Detta system köpte jag som en produkt till en klumpsumma. Sedan har jag sålt av enstaka moduler från denna helhet. Hur skriver/avskriver man det? skulle jag ha bokfört de enskilda modulerna för sig?[br][br]Mvh[br]//H

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.