När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det låter rätt så bra...
Men...,är det någon här på "Företagar" -forumet som är ansluten till Convoy? Och som ev. kan berätta lite närmare hur det hela fungerar?
De är superbra, själv använder jag Helpia (helpia.se) det fungerar jättebra. Det är nästan som att vara anställd, de sköter ekonomin dvs, fakturerar, betalar ut lön, betalar skatter och avgifter. De enda jag behöver tänka på är att få in kunder och utföra jobbet åt kunden. När jag gjort jobbet åt kunden meddelar jag Helpia vad dom ska fakturera via en order, sedan behöver jag inte tänka mer på det. Jag får meddelande när pengarna kommit in och bestämmer själv hur ofta jag vill ha min lön utbetald. Det finns tre alternativ, varje vecka, 2 ggr/månad eller 1 gång/månad. Man skriver ett avtal med dom sen är det bara att börja. Benny
Hur är det med dekleration?
Underlag i form av rapportering?
Pensionsgrundande?
Fakturering vid t. ex en återförsäljare/eller vid drop shipping?
De som jag ser possitivt med Convoy framför de andra jag hittils har hittar är att man inte bara blir egenanställd utan man blir också en entreprenör via Convoy och får också tillgång till deras nätverk och får också div. förmåner. Det jag reagerade på var att deras sida inte var något vidare och mycket information saknas etc.
Med ditt svar kom ytterligare ett alternativ att titta på. Ska titta lite på "helpia".
Jag har bara provat Helpia och dom är bra att ha att göra med. Dom är inte så stora och hittills har alla kontakter med dom varit positiva med bra bemötande, snabb handläggning osv. När det gäller deklarationen så får man precis som när man är anställd en kontrolluppgift på vad man har haft för inkomst. Deras teknik har inte kommit så långt ännu men enligt dom så håller de på att tittar på alternativ som ska komma igång under hösten. Underlagen sker idag tills vidare i dokument via mejl. Utlägg för inköp får man mot kvitto i original. Drop shipping är jag inte så insatt i.
Jag har nog en känsla att dessa företag är bra om man håller på med tjänster.
Om man däremot börjar sälja saker (ex med dropshiping) så är det ju så att företaget i detta fall blir ansvarig för garantier, reklamationer osv då det är dom som säljer och fakturerar.
Och det tror jag ingen av dessa företag vill ta i med tång.
hf
Ja det vore ju dumt att försöka lägga över det ansvaret på t.ex Convoy. Men..,vid t.ex "Dropshipping" så förmedlar/säljer jag ju en produkt via ett företag. Jag tar hand om beställning, min sajt/auktonssida m. produkter osv. Företaget sköter direktleveransen och är därmed leverantören och då är det väl dem som är ansvariga för garantier, reklamationer osv?...Eller?
/Daniel
[quote="deeman" post=44383]Ja det vore ju dumt att försöka lägga över det ansvaret på t.ex Convoy. Men..,vid t.ex "Dropshipping" så förmedlar/säljer jag ju en produkt via ett företag. Jag tar hand om beställning, min sajt/auktonssida m. produkter osv. Företaget sköter direktleveransen och är därmed leverantören och då är det väl dem som är ansvariga för garantier, reklamationer osv?...Eller?
/Daniel[/quote]
Nej, vem som levererar varan är rätt så ointressant i garanti/supportavseende. Köparen köper en vara av säljaren, dig (eller i det här fallet t.ex. Convoy). Det är säljaren som har ansvaret, inte leverantören/transportören. Kunden har ju inte något avtal med den parten.
Säg t.ex. att du köper en ny mobiltelefon från Tre. Tre i sin tur anlitar MumboJumbo i Afrika INC för leveransen. Om telefonen sedan går sönder ringer du till Tre och reklamerar, du ringer inte till MumboJumbo i Afrika.
Bara ett exempel... :)
Hoppas det löser sig för dig! Du kanske ska fundera en vända till på att starta företag istället, det är nog det bästa om du vill syssla med försäljning.
Mvh
Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
[quote="pkaze" post=44387]
Nej, vem som levererar varan är rätt så ointressant i garanti/supportavseende. Köparen köper en vara av säljaren, dig (eller i det här fallet t.ex. Convoy). Det är säljaren som har ansvaret, inte leverantören/transportören. Kunden har ju inte något avtal med den parten.
Säg t.ex. att du köper en ny mobiltelefon från Tre. Tre i sin tur anlitar MumboJumbo i Afrika INC för leveransen. Om telefonen sedan går sönder ringer du till Tre och reklamerar, du ringer inte till MumboJumbo i Afrika.
Bara ett exempel... :)[/quote]
I Exemplet ovan så kan ju 3 förvisso ha avtal med MumboJumbo så dom tar alla kostnader. Men kunder skall ju fortfarande kontakta 3. Inte MumboJumbo.
Samma sak. Köper jag en TV på ex Siba, Elgiganten, Expert eller Mediamarkt och den strular. Så är det ju till Detta bolag som jag reklamerar. Sedan kanske Samsung får ta kostnaden men det är ju ett internt problem i ledet bakom som inte kunden skall behöva bry sig om.
Hans
Varuförsäljning och den typen av försäljning som ni beskriver ovan, passar inte för egenanställning, det passar bäst för tjänster och om man inte behöver göra stora investeringar. Endast mindre inköp funkar på egenanställning.
Vid dropshipping så har man inget eget lager och man gör heller inga egna inköp. Allt levereras direkt till slutkund. Givetvis kan man köpa in och skapa sig ett litet lager om man så vill, men då försvinner själva poängen med "dropshipping". När det gäller tjänster eller inte tjänster är oklart. Man gör ju en (tjänst) åt företaget, dvs förmedlar en produkt åt företaget...
/Daniel
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.