Undersökningen från McKinsey & Co. visar på ytterligare hinder för en elektrifierad framtid vilket går emot den traditionella synen inom bilindustrin att konsumenter förblir elbilsköpare när de väl gjort skiftet, rapporterar Autonews.

Enligt McKinsey-rapporten planerar hela 46 procent av amerikanska elbilsägare att köpa en förbränningsmotor vid nästa bilköp och globalt är motsvarande siffra 29 procent.

"Det förväntade jag mig inte," säger Philipp Kampshoff, chef för McKinsey's Center for Future Mobility, till Automotive News. "Jag trodde att när man väl köpt en elbil, så förblir man en elbilsköpare."

Samtidigt har vi sett en rad biltillverkare som har övergett idén om att främst producera elfordon för att nu återigen satsa på att tillverka förbränningsmotorer. Volvo, Mercedes, Audi, VW, BMW är bara några exempel på företag som dragit i handbromsen efter elbilsfadäsen.

Se även: Scanias VD vill att du betalar för felsatsning på ellastbilar

Relaterad läsning: Slutet för elbilen meddelar Toyota


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.