Startsida
av Jorge Castro
Jorge Castro
SEO & Growth expert på Growth Marketing Sweden AB i Solna
0 foruminlägg
2 artiklar

Vad är e-handel?

 

E-handel, eller elektronisk handel som det också kallas, är ett begrepp man använder sig av för att beskriva kommersiella eller affärstransaktioner som sker över internet. I folkmun kallas detta för online shopping och innebär att man beställer en vara eller tjänst med hjälp av internet.

Alla företag har möjlighet att öppna upp en e-handel för att nå ut till fler kunder och växa sig större. Det innebär att det idag finns ett riktigt brett och stort utbud av olika företag att använda sig av. Målet med e-handel är att sälja och köpa produkter via internet och det är kanske även det främsta representativa exemplet på vad e-handel faktiskt är. Företag skapar ett virtuellt skyltfönster och konsumenter bläddrar sig fram för att sedan lägga en beställning.

Vad är trygg e-handel?

Alla konsumenter vill kunna känna sig trygga när de gör ett köp eller en beställning över internet och då är det viktigt att e-handeln är trygg. Med begreppet "Trygg e-handel" syftar man på den certifiering som finns och som riktar sig till elektroniska butiker som säljer tjänster eller varor på nätet. Syftet med certifieringen är att visa att man är ett professionellt och seriöst företag som värnar om sina kunder. Certifieringen uppmuntrar konsumenter att tänka efter innan man gör en beställning, göra aktiva val och vägleder om något inte går som man önskar.

Du behöver inte ha märket om du frågar mig, det är inget måste. Jag har arbetat med flera ehandlare vars försäljning inte ökat när dom applicerat märket. (Så var det i alla fall hos mig och mina kunder) Har det varit annorlunda för dig? Kommentera längst ner.

 

Tillväxt skapas från insats av tid och pengar

Hur mycket omsätter e-handeln i Sverige?

Att beställa tjänster och produkter över internet är något som har varit populärt väldigt länge och under många år, men under 2020 stod det klart och tydligt att den fysiska världen har börjar ersättas av den digitala. Detta gäller inte bara när det kommer till kommunikation mellan människor, utan även när det kommer till shopping. Under år 2020 ökade e-handeln riktigt kraftigt och resultatet blev en omsättning på hela 122 miljarder kronor. Jämför man detta med föregående år (2019) skedde en tillväxt på hela 40 %. Källa Svensk handel.

Hur gör man en e-handel?

Det finns flera sätt som du kan gå till väga för att starta en egen e-handel. Till att börja med måste du se till att starta och registrera ett företag för att därefter välja en handelsplattform. Personligen väljer jag alltid Starweb som har inbyggd SEO samtidigt som det egentligen är en smart SaaS lösning.

”Välj en lösning som fungerar bra med SEO och där automation ligger i fokus”

 

Det finns iaf många andra handelsplattformar. Allt från standardiserade plattformar, såväl som "Open Source" eller egenutvecklade. Näste steg är därefter att hitta en TA-leverantör som du vill samarbeta med såväl som fraktleverantörer. För att beskriva närmare är en TA-leverantör ett transportadministrativt system som du använder dig av när du ska skriva ut fakturor, boka transport eller spåra försändelser.

Hur fungerar en e-handel med dropshipping?

Dropshipping är en affärsmodell som har blivit alltmer vanlig och populär. Affärsmodellen går ut på att driva en e-handelsbutik på nätet, men utan att ha ett varulager som tillhör företaget. I stället ser man till att bara fokusera på själva kundkontakten och produkterna skickas ut direkt från distributören eller tillverkaren. Fördelen med denna metod är att risken är relativt låg för dig som företagare och du behöver inte ha ett stort startkapital för att komma i gång. Du slipper dessutom behöva hantera en egen produktionsanläggning och betala logistisk, bemanning och hyra.

Varför bör du starta en e-handel?

Idag väljer allt fler människor att shoppa produkter och beställa tjänster över nätet och har man ingen e-handel är det lätt att man hamnar i skymundan. Fördelarna är många och om du har en e-handel kan dina konsumenter handla och beställa från dig dygnet runt, oavsett var kunden befinner sig. Det ger dig möjlighet att växa och öka intäkterna, utan att du själv behöver vara vaken och driva en butik.

  • Konsumenter kan lägga beställningar och göra köp dygnet runt
  • Köp kan göras var kunden än befinner sig
  • Mindre tidskrävande
  • Bättre shoppingupplevelse
  • Möjlighet att nå den specifika målgruppen bättre
  • Enklare marknadsföringsprocess

Person söker efter e-handelsjobb på internet

Vilka är de vanligaste e-handelsjobben?

Inom e-handel finns det många olika jobb och befattningar. Här hittar du till exempel e-handels manager, men också Online Merchandiser där fokus ligger på den digitala marknadsföringen. När det kommer till den digitala transformationen hittar du affärsutvecklare som är ännu en befattning och inom service och support finns kundtjänst. Det är inte alla e-handelsföretag som har anställda inom alla positioner. På mindre e-handelsbutiker är det till exempel inte ovanligt att e-handels managern sköter det allra mesta själv.

Vem är Sveriges största e-handlare?

Det finns gott om e-handlare i Sverige som verkligen har lyckats göra sig ett namn på marknaden. När man har valt ut vilka de största e-handlarna i Sverige är har man bland annat tittat på företagens omsättning från de senaste boksluten, men man har också tittat på information från Skatteverket, PostNord och E-handelsindex. Observera att flera av företagen är listade baserat på information och bokslut från 2019 såväl som en bit in på 2020.

  • Dustin.se - Omsatte 12535,7 miljoner
  • Boozt.com - Omsatte 3411,1 miljoner
  • Apotea.se - Omsatte 2721,4 miljone
  • Tingstad.se - Omsatte 2454,4 miljoner
  • Bygghemma.se - Omsatte 1441,1 miljoner

När bör man inte starta e-handel?

E-handel och butiker på nätet är något som lämpar sig för majoriteten av alla företag och verksamheter. Det spelar således ingen roll vad det är för bransch du befinner dig i eller om det är en produkt eller tjänst som du vill sälja. Det som är viktigt att tänka på är att en e-butik inte får se ut hur som helst och att det finns lagar och regler som du måste förhålla dig till. Du måste också se till att du har tiden som krävs för att kunna hantera webbshoppen/e-handeln och att du kan ge dina virtuella besökare lika professionell support som dina fysiska.

Är SEO för e-handlare viktigt?

SEO är otroligt viktigt för alla företag och verksamheter som drivs på nätet. Genom SEO kan du se till att optimera trafiken till den webbsida och öka den till det bättre. Hela målet med att bygga upp en e-handel är för att besökare och kunder ska kunna hitta ditt företag och förhoppningsvis lägga en beställning eller order. SEO säkerställer att ditt företag hamnar så högt upp i kundernas sökresultat som möjligt och detta, i sin tur, genererar i en ökad trafik och förhoppningsvis även en ökad försäljning.

”Som SEO expert i branschen så skulle jag säga att SEO är det viktigaste för en lyckad e-handel, Jorge Castro, Growth Marketing”

Ska du starta men vet inte vad du ska sälja? Här är 3 tips

Vill du starta en e-handel, men är tveksam till vad det är du vill sälja? Då är du inte ensam. Många ser e-handeln som en förlängning av en fysisk butik, medan andra ser det som ett sätt att tjäna pengar utan alldeles för mycket jobb. En hemsida sköter sig i många fall själv, men du måste fortfarande finnas tillgänglig för att hantera fakturor, erbjuda support och service och se till att kunder får sina beställningar i tid.

Vad det är för typ av e-handel du ska starta kan bara du bestämma, men för att du ska lyckas med din e-handel kan det vara bra att satsa på en marknad med produkter som är eftertraktade. Det är dock viktigt att komma ihåg att du troligtvis inte kommer kunna sälja något som är helt nytt och att du måste hämta inspiration från andra företag. Vi har listat tre riktigt bra tips som gör det lättare för dig att ta reda på vad det är som just din e-butik ska erbjuda.

  • Välj en produkt som du trivs med. Saker säljer inte sig själva och därför behöver du ha kunskap och intresse för de produkter eller tjänster som du vill sälja.
  • Titta på hur efterfrågan för produkten eller tjänsten ser ut. Hur är det med konkurrenter? Hämta gärna inspiration från andra e-handelsbutiker som går riktigt bra, men se till att sticka ut ur mängden.
  • Vilken målgrupp är det du vill rikta dig till? Vill du fokusera specifikt på ungdomar, kvinnor och män, äldre människor eller kanske föräldrar med små barn? Se till att din webbshop är nischad, erbjuder bra service och har låga priser för att komma igång snabbare.

Sist men inte minst, hur håller du dig uppdaterad?

Läs företagande.se, ehandel.se och searchengineland för det senaste inom företagande, ehandel och SEO. Läs ehandelsböcker och ta del av kurser som finns på coursera (oftast gratis)

Mer av Jorge Castro: Så ökar du trafiken med dessa 20 growth hacking-tips


Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.