Detta blir extra märkbart då allt fler ägare av elbil väljer att gå tillbaka till förbränningsmotorn.
"Detta är goda nyheter för biltillverkare och elbilsägare men innebär en utmanande tid framöver för nya aktörer inom batteriindustrin," säger rapporten.
Problemet är mest akut i Kina, där tillverkningskapaciteten förväntas överstiga den årliga efterfrågan med minst 400% för resten av decenniet. Även i USA skapar överskottet problem, trots president Joe Bidens ansträngningar att bygga upp en inhemsk batteriförsörjningskedja. Förra året erbjöd administrationen ett villkorat lån på 9,2 miljarder dollar till Ford Motor Co. för att bygga tre batterifabriker.
Europa står också inför ett överskott av batterikapacitet, men trots detta fortsätter regeringarna att pressa på för fler fabriker. Batteritillverkaren Northvolt bygger en fabrik i Tyskland, och landets ekonomiminister Robert Habeck lobbar redan för ytterligare en fabrik.
Yayoi Sekine, chef för energilagringsforskning på BNEF, påpekar att vissa planerade fabriker kan försenas eller ställas in på grund av branschens överkapacitet. Ford har exempelvis minskat sina planer för att öka produktionen av elfordon, och hänvisar till ett priskrig för batteridrivna bilar och lastbilar.
"Detta kommer att vara ett problem överallt, inklusive i USA," säger Sekine i ett e-postmeddelande.
Rapporten noterar också att de kemiska sammansättningarna som används för att tillverka batterier förändras. Litiumjärnfosfatbatterier blir allt mer populära för att driva elbilar, särskilt bland kinesiska biltillverkare. Deras komponentmaterial är billigare än standardbatterier av litium som använder nickel, mangan och kobolt, vilket kan minska framtida efterfrågan på dessa metaller. BNEF har därför sänkt sin prognos för mängden nickel som används i batterier nästa år med 25%.