– ”Det är roligt att se hur vår tradition av lördagsgodis nu når nya marknader. Utmärkelsen visar att hantverk och kvalitet kan stå sig även i en global miljö,” säger Patrick Axzell, vd på Orkla Snacks Sverige, som äger Bubs.

Det ikoniska skumgodiset – känt för sina syrliga ”skallar” och skummiga textur – blev viralt på TikTok under 2024 och orsakade till och med brist på hyllorna. Nu gör märket entré i USA, där godisälskare snart kan köpa fyra nya smaker på jättar som Target, Walmart och CVS.

– ”Responsen från amerikanska fans har varit otrolig,” säger Åsa Gisel, marknadschef på BUBS internationella expansion.


Bubs Sura skallar - en storsäljare som få godisälskare har missat. Bild: Madeleine Hollender

Lanseringen i världens största godismarknad kompletteras med en pop up-butik i New York, och markerar ett nytt kapitel för svensk godiskultur – från lördagsmys i Jönköping till trend på Manhattan.


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.