Vi har nog alla stött på bra ledare och mindre bra ledare i våra karriärer men vad är egentligen skillnaden? I min åsikt ska en ledare vara som en idrottscoach. Du som ledare ska få fram det bästa av varje medarbetare, hitta deras fulla potential och få dem att må riktigt bra. Ju bättre du kan få dina anställda att må desto bättre kommer de att producera i sina olika roller.

Nu reagerar nog en hel del som läser detta. ”Ska jag få mina anställda att må bra!? De får en bra lön och de får utbildning, räcker inte det?”

Nej, det gör det inte! Om du vill att medarbetarna ska vara lojala till sina arbeten och att företaget ska attrahera de bästa jobbsökarna måste du ha mer att erbjuda. Jag läste någonstans att Googles medarbetare stannar kvar på sina arbetsplatser 1,5 timmar utöver sin arbetstid varje dag utan att få betalt för de trivs så oerhört bra. De känner att de utvecklas och de har förbaskat roligt.

Hur roligt har dina medarbetare på ert företag? Hur mycket utvecklas de personligen? Hur mycket beröm får de? Lyckas du få fram deras fulla potential? Lyfter du fram deras prestationer inför andra medarbetare och chefer? Vet de exakt vilka förväntningar du har på dem? Vet du exakt vilka förväntningar de har på dig?

Vet du svaren till dessa frågor? Gör du ovanstående till 100 %? Var nu inte ignorant och tänk ”Ja, det gör jag, jag vet och kan allt detta” utan fråga dig själv istället ”Hur duktig är jag på detta och vad kan jag göra för att bli bättre eller till och med en ledare i världsklass?”

Det är en skillnad mellan en bra ledare och en WOW! ledare. En WOW! ledare i världsklass letar hela tiden efter nya sätt att förbättra sig själv medan en bra ledare tycker att det fungerar bra som det gör så det finns inga anledningar att ändra någonting. Vad är du, bra eller WOW!?

Förhoppningsvis så ser du nu potentiella förbättringsmöjligheter för dig själv. Börja med att ställa dig frågor som ”Hur vill jag att mina anställda och min chef ska tänka och tycka om mig?” ”Hur vill jag att de ska prata om mig till andra?” ”Hur vill jag att de ska tycka och känna om sina jobb?” När du väl besvarat dessa frågor bokar du ett möte med varje anställd som rapporterar direkt till dig och gör en lista på frågor som du ska ställa till dem. Kanske något liknande nedanstående frågor:

Hur mår du?
Vad tycker du bäst om ditt jobb? Vad tycker du minst om?
Vilka mål har du i livet? Personliga och professionella? (om de vill dela med sig av dessa)
Vilka passioner har du? Vad brinner du mest för?
Vad förväntar du dig av detta jobb?
Var vill du gå efter detta?
Vilka förväntningar har du på mig som chef?
Vad skulle jag kunna göra för att bli den perfekta chefen i dina ögon?
Vad skulle krävas för att detta skulle bli ditt bästa/roligaste jobb du någonsin haft?

Börja mötet med att berätta syftet med det; att du vill förbättra dig som chef/ledare och vara säker på att du förstår deras syn på jobbet och dig. Berätta även att deras trivsel och utveckling ligger högt på din prioritetslista.

Tacka dem för möjligheten att få prata med dem och att du ser fram emot att utvecklas tillsammans med dem.

Efter att du pratat med alla sammanställer du svaren och skapar en actionlista på vilka steg du nu ska ta för att uppnå ditt mål att bli en WOW! ledare i världsklass. För att göra detta behöver du kanske gå lite utanför din trygghetszon och naturligtvis ha den rätta attityden. Det kan kanske kännas lite konstigt/obehagligt i början men det är värt det, jag lovar.

Lycka till!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.