Vi har fått en så negativ stämning i företaget och alla skyller på lågkonjunkturen , även de som tidigare var drivande. Det har blivit ett alibi för ett inte nå målen.
Visst har vi en lågkonjunktur. Eländes elände för många. Fantastiska tider för andra.
Lite nya glasögon att prova för dina anställda: Arbetsfastheten – de som har jobb, är 92% när arbetslösheten är 8%. Sänkta räntor har inneburit lägre kostnader med mer än 2000 per månad för hus- och lägenhetsinnehavare. Kronan har de-facto devalverats med 15-40 % mot andra valutor, dvs mer än vad de flesta företag har i nettomarginal.
Så handen på hjärtat (eller plånboken) – Är ni verkligen en förlorare på lågkonjunkturen eller har de bara stirrat dig blinda på de svarta rubrikerna?
Företagen på årets Tillväxtlista, som tas fram av Ahrens, visar på många vinnare såhär långt, dvs fram till 2008. Av nykomlingarna och de som klättrat mer än fem platser på listan kan vi konstatera:
Åtta företag lever gott på att erbjuda billigare alternativ. I en lågkonjunktur vänder de flesta på slantarna, vänder dyrare alternativ ryggen och handlar istället av KVD, Webbhallen, Svensk Rörinfodring, ByggMax eller InfoCare. Webbhallen har växt med 83% i snitt per år de senaste sex åren!
En nära släkting till billigare alternativ är de företag som erbjuder ”tröstätande” Det är ett känt fenomen att konsumenter tröstäter chips och godis i svåra tider. En möbelhandlare jag pratade med häromdagen konstaterade att de enda möbler som folk köper nu är soffor för att sitta och titta på TV och tröstäta i. Företag som är vinnare på tröstätandet är exempelvis Solresor, Saltå Kvarn, Kjell & Co, spelföretagen Grin och Betsson och nattklubbsföretaget Debaser. Grin har växt med 84% om året i sex år!
En tredje vinnarkategori är de som erbjuder företag effektivisering. Här finns många IT-konsulter och bemanningsföretag. Några företag som har ett uttalat fokus på effektivisering är Ardendo, IBX och System Verification Sweden AB.
Så lågkonjunkturen så här långt har skapat många vinnare, men vad händer nu? 2009 blir vändningens år, några gamla högkonjunktursvinnare tittar förfärat ner i nyligen tömda orderböcker. Byggföretag, tekniska konsulter, lågpris och tröstätarföretagen får nog fortsätta suga på karamellen. Men andra gynnas mer nu av alla de lågkonjunkturssatsningar som görs: Utbildningsföretag, byggföretag som satsar på ROT– eller infrastruktursektorn.
Står ert företag i startgroparna och söker aktivt efter nya affärer? Har ni styrt om resurserna mot sälj och marknadsföring? Har ni sett till att lyfta ut glidarna, de som snackar mer än de skapar resultat? Har ni lyft ut alla bra-att-ha-rutiner och överdådiga kostnader så ni är lika vältrimmade som Madonna ?
Om inte, gör det nu! Om ett halvår är det för sent och ni har missat årtiondets chans.
Tillväxt är ett synsätt. Att ständigt söka nya affärer och aldrig nöjt luta sig tillbaka är den bästa garantin för snabb, uthållig och lönsam tillväxt. Och långsiktig överlevnad.