Detta är tredje delen av åtta om kända affärsskandaler och bedragare.

WeWork växte fram med våldsam hastighet på Manhattan i New York. Grundaren Adam Neumann var känd för att vara en av de mest inspirerande och festliga personerna att ha omkring sig. Till och med efter den stora kraschen, så låter sig folk inspireras av hans visioner.

I grund och botten så var och är WeWork egentligen bara ett kontorshotell, precis som många andra kontorshotell. Skillnaden var dock Adam Neumann, han skapade feststämning och en genuin gemenskap på kontoren som främst tilltalade folk i 30 års åldern. Stora resurser lades på exklusiva dekorationer, öl på kran, afterwork mm. Adam brukade själv dyka upp på dessa afterworks där han dels höll visionära tal, och dels var festfixare.

SoftBank investerade 4.4 miljarder dollar efter att endast fått rundtur av Adam Neumann. I efterhand påstår vissa att detta finansieringsbeslutet var lite väl spontant och emotionellt istället för rationellt. SoftBank tittade inte ens igenom redovisningen, innan denna stora investeringen. De tyckte, precis som alla andra, att Adam var en kul och festlig kille, med stora visioner, och de hade redan sett hans succé i termer av att ta över många prestigefyllda byggnader på Manhattan. SoftBank var dock inte ens ensamma med att fatta denna typen av dåligt övervägda investeringsbeslut.

Festandet kunde dock gå till överdrift ibland, med Harlem shakes som störde arbetet under kontorstid, och obligatoriska 3-dagars fester på helgerna för alla anställda mm. Adam var själv var ofta onykter på arbetstid när han fattade beslut. Hans festliga beteende lockade också till sig kändisar, som Ashton Kutcher.

Även Adams visioner gick till överdrift. WeWork-konceptet var i grund och botten ett efterlängtat, friskt och förnyat koncept för kontorshotell, som fick stor efterfrågan när ryktet spred sig. Adam fick storhetsvansinne och ville ta över hela världen, med sitt We-varumärke. Han ville i princip starta ett imperium som sträckte sig över alla branscher, över hela världen. WeWork blev visserligen globalt, men av de övriga varumärkena så blev det endast WeLive och WeGrow som blev sjösatta, och dessa sträckte sig inte utanför Manhattan.

WeLive var co-living, alltså som de flesta college-studenter bor, en delad bostad på simpel svenska. Tanken var att även där ha samma stil, festligheter och gemenskap som WeWork, men det fick aldrig något riktigt fotfäste. Att ha ett roligt kontorshotell, med bra nätverkande och roliga afterwork-fester kändes som något lyxigt, men att dela bostad med främlingar var snarare anknutet till något som studenter eller yngre personer med lägre inkomster gör. WeLive var i princip en förskola, med entreprenöriellt, visionärt och spirituellt tänkande, varav det sistnämnda var främst pga. påverkan från Adams fru som drev förskolan. Varken WeLive eller WeGrow blev någon större hit, och övriga We-varumärken blev aldrig lanserade.

Kraschen inleddes ironiskt nog inte av de anledningar som man skulle kunna tro, utan det var när Adam Neumann hade visionen att börsnotera WeWork. Han hade tidigare varit otroligt duktig på att nästan "förtrolla" de större investmentbankerna med sin vision och sina skrytprojekt. Men när man ska börsnotera ett företag, så går det inte till på det sättet. Man fyller i en S1-form, som är relativt standardiserad.

Först då kom det fram, att förlusterna var betydligt större än vad Adam tidigare gett sken av. I vanlig stil, så gav Adam också sin vanliga pitch, som tidigare varit otroligt framgångsrik, hur han skulle ta över världen osv, med sina varumärken. Nu stötte man dock på patrull, för nu hade man tagit steget till Wall Street och här krävs det mer än vision, för att imponera på investerare. Adam saknade denna kompetensen, han hade visserligen rådgivare, som styrde honom i rätt riktning, men i sista stund så valde att han kasta ut allt arbete de erfarna rådgivarna hade gjort, och istället köra sin vanliga pitch. Detta ledde till att börsnoteringen misslyckades, och värderingen full med över 90% på några dagar.

I 2023 så var värderingen fallit med ytterligare 90% igen, till under 1% av värdet under peaken, de har dessutom finansiella problem. WeWork är numera som vilket kontorshotell som helst, utan allt det där speciella som fanns när Adam var med i bilden. Många påstår att Adam förstörde företaget, men många andra påstår också att han byggde det. Förmodligen ligger det sanning bakom både och. 

Det är dock svårt att sluta tänka på hur allt kunde sett ut, om Adam Neumann bara varit ett steg lugnare med festandet, och ett steg mer realistisk med sin expansion. Kanske hade WeWork kunnat leva kvar idag, på samma sätt som under sina forna glansdagar?

Hur hade Nielsen Valuation Group hanterat en due diligence av WeWork?

Adam Neumann påstod i en TV-sänd intervju att WeWork låg på ca ett nollresultat beroende på hur man valde att ”erkänna ebitdan”. Det är vanligt att säljare av företag i USA använder adjusted ebitda, men då ska man såklart bli presenterad med två dokument, dels originalet och dels justeringarna. Hade man tittat på originalet så hade man sett en förlust om ca 105%. Förlusten var alltså större än omsättningen. Det borde man titta på innan man investerar 4,4 miljarder dollar.

Del #4: Fyre Festival, festivalen ingen skulle glömma


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.