Den färska statistiken ger en detaljerad bild av var svenskarna faktiskt handlar. På nationell nivå står den fysiska handeln för hela 86 procent av detaljhandelns omsättning, fördelat mellan stadskärnor, externhandel och friliggande butiker.

E-handeln utgör 14 procent, men utvecklingen sker parallellt snarare än på bekostnad av butikerna. I både småstäder och storstäder är stadskärnan starkare med närmare 30 procent av konsumtionen, medan större kommuner domineras av externhandel – hela 46 procent av omsättningen.

Rapporten visar också att kommuner som kombinerar stadskärna och externhandel står för två tredjedelar av Sveriges totala detaljhandelsomsättning och dessutom haft starkare tillväxt än riket.

Samtidigt minskar antalet fysiska butiker i hela landet. Nedgången är störst i småstäder, där butikstätheten fallit med 29 procent sedan 2018. Svensk Handel menar att trenden går att vända – om handeln integreras tidigt i stadsplaneringen för att säkra både tillväxt och levande stadsmiljöer.

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: