Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 veckor sedan
Medlem
37

Vad blir kostnaden? Ska köpa två konsertbiljetter till kunden

Jag förstår inte vad kostnaden blir för företaget i jämförelse med att betala med privata pengar.

Jag ska i detta fall köpa två konsertbiljetter för 500kr totalt till en kund. (varav 28.26 kr moms) Har redan betalat dem privat men funderar på om det är lönt att föra in dem i företaget och ta ut 500kr.

Slipper jag momsen och sen dras resten på företagets bruttopengar?

I vissa fall är det inte avdragsgillt. Vad blir kostnaden då?

Tacksam för svar!
Toppskribent
1089
142
Jag vet inte vilken företagsform det handlar om och vilken marginalskatt du har, så jag antar att det är ett AB där du utnyttjar lågbeskattad utdelning. Då belastar köpet företagets kassa enligt följande:

Ifall företaget betalar och det är avdragsgillt: 500 - 28,26 = 472 kr

Ifall företaget betalar men det inte är avdragsgillt: 500 + 20,6 % = 603 kr

Ifall du betalar privat: x - 0,206x - 0,2(x - 0,206x) = 500 => x = 787 kr

Medlem
37
Vilket bra och tydligt svar, tack!

Det gäller aktiebolag men jag tar inte utdelning då jag fått förklarat att det är bättre att ta ut lön då det påverkar SGI och pension. Min lön ligger på ca 400k brutto.

Är det fortarande samma kostnad för bolaget när jag tar lön istället för utdelning?
Toppskribent
1089
142
Ifall du inte tar ut någon utdelning utan hela resultatet i lön blir det sannolikt så att det kommer att belasta företaget mer. För att kunna beräkna detta måste jag dock veta vilken total lön du tar ut under ett år.
Medlem
37
Räkna med 400k brutto i lön, alltså den lön jag deklarerar. 33 000 kr/månad.
Toppskribent
1089
142
Beroende av var du bor, din ålder, om du är medlem i kyrkan och kanske något annat, kan det diffa lite men med 400 000 i arbetsinkomst befinner du dig på en marginalskattesats om ca 26 %.

För att du ska få 500 kr i handen behöver du då få utbetalt en lön om: x - 0,26x = 500 => x = 676 kr

Eftersom företaget måste betala arbetsgivaravgift belastar denna lön företagets kassa med 676 + 31,42 % = 888 kr
Medlem
37
Så ca 888 kr om jag tar ut lön och köper.

Om det inte är avdragsgillt då? Läggs sociala avgifter på där med? Och räknas det isåfall till min SGI?
Toppskribent
1089
142
En ej avdragsgill kostnad för företaget innebär inte några sociala avgifter eller förändrad SGI, det som händer är att det blir bolagsskatt på kostnaden.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.