Onlinemagazinet Entrepreneur listar några punkter från grundare till företag som ger sina bästa tips som du direkt kan omsätta i handling.
9 tips från grundare till dig som ska starta eget.
1. "Ta fram en produkt eller tjänst som täcker ett behov på marknaden"
Enligt Javier Alejandro Gómez är det första du bör göra att studera och analysera om produkten eller tjänsten kommer att lösa något problem eller täcka ett behov på marknaden. Det är även viktigt att förstå vilka kunderna är för att kunna ta fram rätt marknadsföringsstrategi, som i sin tur skapar intresse för din produkt eller tjänst. En affärsplan är med viktig eller om du hellre vill använda dig av Business Model Canvas som många föredrar framför den traditionella affärsplanen. Ta hjälp av människor som har kunskap om marknaden och kan vägleda dig.
Javier Alejandro Gómez Sánchez, grundare av Corporativo G2
2. "Vänta inte på att allt ska vara klart"
Du behöver inte vänta på att allt ska vara klart eller lansera vid rätt tidpunkt. För rätt timing inträffar sällan och är svårt att påverka. Starta i stället direkt och fokusera på en handlingsplan så du ser till att växa lite i taget.
Johanna C. Ángel-Reyes, grundare av Acacia 360º
3. "Få tio personer att älska det du gör"
Rafael Hernández Zarate menar att en startup måste fokusera på att skapa dragkraft vilket leder till försäljning. Dragkraften uppnås i två delar: den ena är att hitta kunder och den andra är att få tio personer att älska det du gör. Du behöver inte 100 kunder som gillar dig och din produkt, det räcker med tio, för dessa människor kommer att vara de som börjar rekommendera dig och hjälper dig att växa.
Rafael Hernández Zarate, grundare av Brixton Ventures Lab
4. "Lär dig att välja den bästa företagsstrukturen för ditt företag"
Något som sällan diskuteras är hur bra företag är uppbyggda. Det gäller företagets skyldigheter, skatter, ekonomi och företagskultur.
Marcos Iran Herrera Mendoza, grundare av The Mx Code Solutions SA de CV
Se även: 7 grundstenar när du bygger en positiv företagskultur
5. "Identifiera mervärdet du erbjuder"
Studera marknaden väl och identifiera det differentiella värdet och det mervärde du erbjuder. Försök också att omge dig med personer som kompletterar dig och framför allt som har stor beslutsamhet och uthållighet. Det är viktigt att vara villig att misslyckas och lära av dessa misstag för att bli bättre och fortsätta växa. Det finns ingen framgång utan misslyckande, de är sammankopplade och en del av processen.
Ruben Ariff Alatorre Bernal, grundare av AlfonsoMarina
6. "Var flexibel och öppen för nya idéer"
Testa din idé i liten skala, på ett enkelt sätt och var uppmärksam, säger Jonatan De Peña Escaño. Det är absolut nödvändigt att du har ett flexibelt förhållningssätt och att du är öppen för nya idéer och för att göra ändringar i din affärsmodell.
Jonatan De Peña Escaño, grundare av Apiarios De Peña SRL
7. "Fokusera på tillväxtbranscher"
Fokusera på tillväxtbranscher samtidigt som du erbjuder och säljer en smart och enkel lösning på ett problem. Jobba också för att hitta fler kunder så att du kan validera din affärsmodell.
Alan Miranda, medgrundare av Digital Lab Agency
8. "Samla data från första ögonblicket"
Samla data direkt från uppstarten. Att ha rätt mätvärden hjälper dig att veta vad du ska förbättra och vad du ska fokusera på för att få en bra tillväxt.
Santiago Saviñon, grundare av 99minutos
9. "Njut av det du gör"
Att njuta av jobbet och det du gör är inte alltid lätt men det underlätta mycket. Tänk på att din produkt eller tjänst inte heller behöver vara perfekt. Du kan sälja små pilottester till ett överkomligt pris och sen utvärdera för att göra eventuella justeringar.
Fernando Alanis Espinosa, grundare av SATI
Lycka till!