1. Dörröppnare åt dina säljare
Att ha säljare som sitter och kallringer är dyrt (såvida de inte bara får kommission). En bättre idé är att först skicka säljbrev där du gör mottagaren nyfiken och hungrig på vad du har att erbjuda. Sedan ringer dina säljare till personen några dagar efter att de har fått brevet.
Nyckeln i ett sådant säljbrev är att inte berätta allt utan bara locka med fördelar och lösningar på problem. När säljaren sedan ringer så är det dags att berätta allting och få ett avslut.
Ett tips: Säg inte att det är en säljare som kommer att ringa. Folk gillar inte att säljare ringer, säg hellre att det är en kollega som kommer att ta kontakt.
2. Få folk att komma till din butik eller webbplats
Ett enkelt brev med ett bra erbjudande och en snabbhetspremie kan driva mängder med människor till din butik eller webbplats. Och det spelar ingen roll vilken bransch du är i eller om du har ett stort eller litet företag. Jag har skrivit mängder med säljbrev till både småföretagare och några av Sveriges största företag. Och jag kan lova dig att försäljningssiffrorna är häpnadsväckande.
3. Stimulera referenser
Du kan alltid be dina kunder hjälpa dig att få fler kunder. Det enda du behöver göra är att ge kunderna något för besväret och ge sina vänner ett rabatterbjudande eller liknande. Kom ihåg att hålla reda på vem som rekryterat kunder åt dig så att du kan tacka dem. Be bara din kund att skriva sitt namn på rabattkupongen eller erbjudandet.
4. Merförsäljning till befintliga kunder
Det är minst 10 gånger billigare att sälja till dina befintliga kunder än att jaga nya. Man brukar säga att 80 % av intäkterna kommer ifrån 20 % av kunderna. Ta reda på vilka dessa 20 % är och skicka fler brev till dem.
5. Skaffa nya kunder
Du kan alltid skaffa nya kunder med säljbrev. Tänk då på att de antagligen inte har en aning om vem du är och varför de ska lyssna eller lita på dig.
6. Sälja direkt per postorder
Även om du inte är ett postorderföretag så kan du sälja direkt till kunderna. Det beror ju i och för sig på vad du säljer. Men om din produkt går att få ner i en kartong så att den kan skickas med post så kan du sälja direkt till kunden. Då slipper du mellanhänder.
Och om du driver ett postorderföretag så bör du alltid ha med ett säljbrev. Du kan lägga säljbrevet tillsammans med broschyren, katalogen eller vad det nu är du har med i utskicket. Du ska alltid ha med ett brev eftersom det i de flesta fall höjer responsen.
7. Klisterbrev
Det finns alltid en risk att kunden ångrar sig när han eller hon har köpt en produkt. De får helt enkelt ångest efter att de köpt. Det kan betyda att de inte tycker att produkten är exakt vad de hade tänkt sig. Men det kan också handla om att de spenderat pengar. Du kan lindra deras ångest med att skicka ett brev som säger ett de valt rätt produkt, att de kommer att bli nöjda och så vidare.
Lycka till!